No. 10 (2023): Künste des Dazwischen: Graphische Literatur und visuelle Poesie der Romania als Genres ‘en marge‘
Graphic literature and visual poetry can be understood as arts of the in-between in at least two ways: on the one hand, they combine image and text as aesthetic and semantic means of expression; on the other, they reflect this in-between position via intermedial references and an affinity for themes of interspatial, marginal(ized) experience. Their genre-forming and genre-breaking specificities can be found in their engagements with multidimensional character/image relationships, with semantic determination and opening, with boundary transgressions, and with shifts between different semiotic systems. This dossier brings together media-comparative perspectives on different expressions of image-text relations as a way to identify and conceptualize characteristics and potentials of the in-between. Edited by Julia Dettke & Jasmin Wrobel.
Full Issue
Preface
Special issue
-
Iberoamerikanisches Institut, source: Gunnar Klack, https://de.wikipedia.org/wiki/Ibero-Amerikanisches_Institut#/media/Datei:Staatsbibliothek-Berlin-Otto-Braun-Saal-Constellation-Bernhard-Heiliger-07-2018.jpg, CC BY-SA 4.0
Textos ilustrados o ilustraciones textuales La relación entre la poesía visual y la historieta en América Latina (1985-2009)
-
Arthur Rimbaud, Briefzeichnung, Februar 1875 (Detail) Quelle: Roselyne de Ayala & Jean-Pierre Guéno (ed.), Les plus belles lettres illustrées (La Martinière), 87
Flaschen, Züge und verborgene Kriege oder Rimbauds Hölle in Stuttgart
-
"Huyendo de la crítica" ("Escaping criticism"), Trompe-l'œil, oil on canvas, by Pere Borell del Caso, public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Escaping_criticism_by_Caso.jpg
Im Museum der Metalepsen Intermedialität und Liminalität in den bandes dessinées von Catherine Meurisse
-
A New York, Dany Laferrière présente l'exposition tirée de ses oeuvres dessinées à Richard Hétu, journaliste de La Presse, 6 Juin 2022 © CamiRobi (CC BY-SA 4.0) https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Coeur_nomade_%C3%A0_New_York_-_inauguration.jpg
Da(ny) goes (auto)graphic Production de l’espace et intermédialité dans les « romans dessinés et écrits à la main » de Dany Laferrière
Miscellaneous section
Premiers travaux
-
Statue of Mafalda in Campo de San Francisco, Oviedo (Spain), CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mafalda_(15656488628).jpg
Emotive Suffigierung im spanischsprachigen Comic Zu pragmatischen Funktionen der Diminutivsuffixe in Quinos Mafalda
Essay
-
Café Central in Málaga: at the corner of Calle Santa María and Plaza de la Constitución, © Teresa Gruber
Essen und Trinken in der Romania Eine kulinarische Entdeckungsreise durch die romanische Sprachgeschichte