Medialisierung der Wahrnehmung und Konstruktion innerer Puppen im Werk von Marcel Proust

Authors

  • Uta Felten Universität Leipzig

DOI:

https://doi.org/10.15460/apropos.1.1256

Keywords:

Desire, Painting, Dummy, Proust, Médiateur

Abstract

Proust’s Remembrance of Things Past can be read as a palimpsest of pictorial imaginations that is at the core of the novel’s blurring of such binary distinctions as between ‘real’ and ‘ fictitious’ or ‘male’ and ‘female’. Inverting and distorting the original contexts of meaning of paintings can thus be defined as a seminal
figure of the Proustian aesthetics. As will be shown, one of the appeals of the Proustian oeuvre is its playing upon images and fragments from the universe of art, especially from the (early) Italian Renaissance. The author thereby creates a state of permanent perceptual disconcertion that does not only affect the way Swann and Marcel generate their own mental images and internal dummies (poupées intérieures) of the women
they desire but also evokes a kind of deliberate gender trouble questioning traditional gender norms. 

Author Biography

Uta Felten, Universität Leipzig

Uta Felten ist Professorin für französische, frankophone und italienische Literaturwissenschaft und Kulturstudien an der Universität Leipzig, wo sie ebenfalls das Forschungsseminar CGR (Codierungen von Gender in der Romania/Coding Gender in Romance Cultures) sowie das CiCi (Centro interdisciplinare di Cultura italiana) leitet. Ihre Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich der Genderforschung und den vielfältigen Lesarten des Proustschen Lebenswerkes sowie im (modernen) Kino der Romania, wo sie sich unter anderem den Thematiken des spanischen Surrealismus sowie dem europäischen Nachkriegskino widmet. Zu ihren Publikationen gehören Flâneurs/Flâneuses. Nomaden im modernen europäischen Kino(Berlin, 2018), Tras la cámara. Estudios sobre mujeres fotógrafas. Vol. 18, No.1 (mit F. J. Garcia-Ramos, Madrid, 2018) oder auch Le «temps retrouvé» de 1914 (Hrsg., Paris, 2016) sowie Proust und die Medien (mit V. Roloff, München, 2005).

Wegener, Otto. 1985. Foto von Marcel Proust. Das Foto zeigt Marcel Proust auf einem Stuhl sitzend und den Kopf in der linken Hand abgestützt. Quelle: Wikimedia Commons. CCO.

Downloads

Published

2018-12-12

How to Cite

[1]
Felten, U. 2018. Medialisierung der Wahrnehmung und Konstruktion innerer Puppen im Werk von Marcel Proust. apropos [Perspektiven auf die Romania]. 1 (Dec. 2018), 33–42. DOI:https://doi.org/10.15460/apropos.1.1256.

Issue

Section

Special issue

URN