Magische und ästhetische Affekterzeugung im französischen Schäferspiel um 1600

Authors

  • Anna Wörsdörfer Justus-Liebig-Universität Gießen

DOI:

https://doi.org/10.15460/apropos.3.1463

Keywords:

affect, contagion, magic, pastorale, performativity

Abstract

The paper aims to explore and explain the dynamics of magical and aesthetic generating of affects in their historicity and genre-specific conditionality using the example of the French pastorale at the beginning of the 17th century. In accordance with the leading thesis, magic, that is still firmly anchored in early modern thought, provides, on the inner dramatic level, a historical explanatory pattern for the conclusion and dissolution of affective relationships between characters. According to the second thesis, on a theatrical level, the spectacle functions as ‘stage magic’ to produce the affects of wonder and admiration and thus as a catalyst of aesthetic pleasure for the spectators who find themselves confirmed in their baroque world view.

Author Biography

Anna Wörsdörfer , Justus-Liebig-Universität Gießen

Anna Isabell Wörsdörfer studied Romance Philology, German, History and Comparative Literature at the Universities of Gießen and Besançon. In 2015, she received her doctorate degree in Gießen with a study about the reception of the Middle Ages during the Siècle des Lumières. She is currently working as a research assistant at the University of Münster where she pursues her habilitation project titled „Echtes Hexenwerk und falscher Zauber. Die Inszenierung von Magie im spanischen und französischen Theater des 17. Jahrhunderts“. Including other articles, her following works have appeared in book or essay form:

  • 2016. Von heroischen Bürgern, tapferen Rittern und liebenden Hirten. Literarische Mittelalterbilder im Frankreich des 18. Jahrhunderts. Heidelberg: Winter.
  • 2018. „Zauberworte. Zur Rolle der Sprache bei der Inszenierung von Magie am Beispiel von Pedro Calderón de la Barca (El mayor encanto amor, 1635) und Thomas Corneille (Circé, 1675).“ Comparatio. Zeitschrift für Vergleichende Literaturwissenschaft 10, 107–123.
  • 2018. „Barthes liest Baudelaire und Mallarmé. Der Jahrmarkt als Mythos des Alltags.“ Arcadia. International Journal of Literary Culture / Internationale Zeitschrift für literarische Kultur 53, 343–359.
Pastorale (estampe). Gilles Demarteau (1729?-1776). Jean-Baptiste Huet (1745-1811) (gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)

Downloads

Published

2019-12-10

How to Cite

[1]
Wörsdörfer , A. 2019. Magische und ästhetische Affekterzeugung im französischen Schäferspiel um 1600. apropos [Perspektiven auf die Romania]. 3 (Dec. 2019), 76–91. DOI:https://doi.org/10.15460/apropos.3.1463.

URN