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Mit Franz Kafka im Wachsfigurenkabinett des Dr. Caligari: Ein cinephiler Fancomic von SeSar und seine Funktion als Gedächtnisraum
Christian
Alexius
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Archiv
Cinephilie
(italienische) Comics
Fankultur
Film
archive
cinephilia
(italian) comics
fandom
fan culture
film
Der vorliegende Text setzt sich mit den Comics von SeSar auseinander, in denen er cinephile Interessen mit Praktiken verbindet, die klassischerweise mit der Fankultur assoziiert werden. Anhand seiner Comics lassen sich deshalb bis heute in der wissenschaftlichen Wahrnehmung dominierende Unterschiede zwischen Cinephilen und Fans hinterfragen. Im Zentrum steht zu diesem Zweck das Fallbeispiel FK e il Dr. Caligari (1986), welches darüber hinaus auf seine Gedächtnis- beziehungsweise Archivfunktion hin untersucht wird und von einer im Zentrum der Cinephilie verorteten Erinnerungsarbeit zeugt.
This paper explores the work of the Italian artist SeSar who combines in his comics cinephile interests with practices typically associated with fan culture. In doing so, he implicitly questions differences between cinephiles and fans that have dominated the scholarly perception so far. The focus is on FK e il Dr. Caligari (1986), which is discussed as a cinephilic fan comic. It functions as an externalised film memory or archive and, thus, highlights the specific kind of memory work that is located at the centre of cinephilia.
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
Article
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ger
2627-3446
(2023), 94-115
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1
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Bilder, Musik und Lyrik in kolumbianischen Familiengedächtnissen: Die Verwobenheit intermedialer Erinnerungsfiguren bei H. Abad und T. González
Florian
Homann
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Familiengedächtnis
Intermedialität
Kunst & Erzählliteratur
Kolumbianische Gegenwartsliteratur
kommunikatives Gedächtnis
Family memory
intermediality
narrative literature
Colombian contemporary literature
communicative memory
Die kolumbianischen Schriftsteller Héctor Abad Faciolince und Tomás González inszenieren in ihrer Literatur bevorzugt die komplexen Prozesse des Erinnerns anhand von Familiengedächtnissen, wobei der Austausch der Erfahrungen von verschiedenen Medien und Erinnerungsfiguren abhängt. In ausgewählten Erzähltexten beider Autoren wird untersucht, inwieweit Kunstwerke anderer Gattungen, wie Gedichte, Bilder oder Lieder die Funktionen von Erinnerungsfiguren übernehmen. Da die Gedächtnisse der Familien über eine Vielzahl intermedialer Verweise im Spiel mit lyrischen, visuellen und auditiven Elementen vermittelt werden, ist schlusszufolgern, dass die Inhalte der dargestellten Gedächtnisse zwar in einem sozialen Nahhorizont verortet sind, durch diese Bezüge jedoch in eine kulturelle Dimension übertragen und als paradigmatisch für eine größere Gemeinschaft gesehen werden können.
In their literature, Colombian writers Héctor Abad Faciolince and Tomás González preferably stage the complex processes of remembering through family memories, with the exchange of experiences depending on different media and memory figures. Selected narrative texts by both authors are examined to what extent artworks of other genres, such as poems, paintings, or songs, take on the functions of memory figures. Since the families' memories are mediated through a multitude of intermedial references in the interplay of lyrical, visual and auditory elements, it can be concluded that the contents of the represented memories are located in a social near horizon, but through these references they can be transferred into a cultural dimension and seen as paradigmatic for a larger collective.
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
Article
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ger
2627-3446
(2023), 213-231
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Im Museum der Metalepsen: Intermedialität und Liminalität in den bandes dessinées von Catherine Meurisse
Christoph
Groß
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Metalepse
Schwelle
Intermedialität
Kunstgeschichte
bande dessinée
metalepsis
liminality
intermediality
art history
graphic novel
Catherine Meurisse’ Text-Bild-Erzählungen eröffnen intermediale Reflexionsräume, in denen die spezifische Erzählweise des Comics in der Auseinandersetzung mit prominenten Werken der Kunstgeschichte befragt wird. Intermediale Gemäldezitate werden in die bande dessinée integriert, um sie erzählerisch wie auch visuell zu öffnen, zum Sprechen zu bringen und in Bewegung zu versetzen. Dabei greift Meurisse auf das Mittel der intermedialen Metalepse zurück, um aus Bildern Schwellen zu machen, durch die ihre Figuren von einer Realitätsordnung in eine andere schreiten können. Der statische Charakter der referenzierten Gemälde wird in der narrativen Dynamik neuer, häufig ironisch gebrochener Bildfolgen aufgelöst. Durch ihre Transposition in den dynamischen Kontext der Text-Bild-Erzählung erhalten Gemälde ein geradezu fantastisches Eigenleben, das sie von der Begrenzung des Bildrahmens befreit und aus ihnen ‚eigensinnige‘ Bilder macht, die die Autorität des kunsthistorischen Kanons gezielt unterlaufen und zugleich auch das besondere künstlerische Potenzial der Text-Bild-Erzählung im Sinne eines neuvième art herausstellen.
Catherine Meurisse’ graphic novels create spaces for intermedial reflection, where the specific narrative possibilities of comic art are juxtaposed with prominent works from art history. Paintings are integrated into the realm of the bande dessinée in order to open them up both narratively and visually, to make them speak and set them in motion. Meurisse employs intermedial metalepsis to transform images into thresholds through which her characters can shift from one reality into another. The static character of the referenced paintings is thus dissolved into the narrative dynamics of new, often humoristic sequences of images. Through their transposition into text-image narratives, paintings acquire a life of their own, freeing them from the constraints of the picture frame and transforming them into ‘undisciplined’ images that challenge the authority of art history’s canon while highlighting the artistic potential of comics as a neuvième art.
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Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
Article
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2627-3446
(2023), 116-143
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Künste des Dazwischen als Künste der Transgression: Text-Bild-Relationen in Diana Salus cartas para ninguém
https://orcid.org/0000-0002-9288-4610
Janek
Scholz
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transgender
queer studies
doing genre
Rahmen
Brasilien
comic
transgender
queer studies
doing genre
frames
Brazil
comic
Diana Salus Text cartas para ninguém (2019) verbindet Lyrik, Comic, Autobiografie und Skizzenbuch. Das transversale Kreuzen gesellschaftlicher Rahmungen steht in besonderer Weise mit der Identität der Autorin als lesbischer trans* Frau in Verbindung. Die vorliegende Untersuchung analysiert das Zusammenspiel zwischen Genre und Gender in Salus Text und stellt die These auf, dass dieser als ein Text im Werden zu verstehen ist, als ein unentwegtes Anschreiben gegen Zuschreibungsprozesse. Gerade die gezielte Verschiebung der Aufmerksamkeit auf die freien Flächen, die leeren Stellen und die Stille machen Salus Werk zu einem Werk des Dazwischen, das die Leser*innen dazu auffordert, sich einerseits mit den eigenen Sehgewohnheiten auseinanderzusetzen und andererseits in Beziehung zu treten und darüber handlungswirksam zu werden.
Diana Salu’s text cartas para ninguém (2019) combines poetry, comic, autobiography and sketchbook. The transversal crossing of social framings is particularly related to the author’s identity as a lesbian trans* woman. The present study analyses the interplay between genre and gender in Salu’s text and argues that it should be understood as a work in progress, as an ongoing effort to write against external attributions. It is precisely the deliberate shifting of attention to the open spaces, the empty spots and the silent moments that make Salu’s work a work of the in-between, which invites readers not only to confront their own viewing habits, but also to relate with others and, through this, to assume agency.
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Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-19672
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2627-3446
(2023), 170-190
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Wenn Stilmittel Gestalt annehmen: Alexandrin ou L’art de faire des vers à pied (2017) von Pascal Rabaté und Alain Kokor – eine bande dessinée über den poetischen Mehrwert
Marina Ortrud M.
Hertrampf
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Bande dessinée (Comic)
Alltagsdichtung
Kookkurrenz
Wortspiel
visuelle Metapher
Im Zentrum des Beitrags steht die exemplarische Analyse eines französischen Comics über Dichtung. Der Titel des Albums Alexandrin ou L’art de faire des vers à pied (2017) von Pascal Rabaté und Alain Kokor deutet bereits auf den poetischen Gehalt des Werks hin. Der Comic erzählt vom Leben des Amateurdichters Alexandrin, der in mehrfacher Hinsicht aus der Zeit gefallen zu sein scheint. Entsprechend des Stereotyps des ,armen Poeten‘ geht dieser mit seinen Versen hausieren, um sich über Wasser zu halten. Sein sprechender Name verweist auf das vollkommen aus der Mode gekommene Dichten in Zwölfsilbern. Mittels der graphischen Anthropomorphisierung nimmt das autoreferentielle Wortspiel des Titels selbst Gestalt an und initiiert eine spielerische Reflexion über die gegenwärtige Bedeutung von Dichtung, wobei der unersetzliche Mehrwert der Poesie seinerseits dadurch poetisch zum Ausdruck gebracht wird, dass rhetorische Stilmittel in einem unterhaltsamen Wechselspiel mal sprachlich, mal graphisch umgesetzt werden.
This article focuses on an exemplary analysis of a French comic about poetry. The title of the album Alexandrin ou L’art de faire des vers à pied (2017) by Pascal Rabaté and Alain Kokor already hints at the poetic content of the work. The comic tells of the life of the amateur poet Alexandrin, who seems to have fallen out of time in several respects. In keeping with the stereotype of the ‘poor poet’, he peddles his verses to keep his head above water. His telling name refers to writing poetry in twelve syllables, which has gone completely out of fashion. By means of graphic anthropomorphising, the autoreferential pun of the title itself takes shape and initiates a playful reflexion on the contemporary meaning of poetry, whereby the irreplaceable value of poetry is in turn poetically expressed by using rhetorical stylistic devices in an entertaining interplay, sometimes linguistically, sometimes graphically.
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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urn:nbn:de:gbv:18-8-19740
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2627-3446
(2023), 41-53
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Flaschen, Züge und verborgene Kriege oder Rimbauds Hölle in Stuttgart
Cornelia
Ortlieb
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Brief
Randzeichnung
Mehrsprachigkeit
Rimbaud
Verlaine
Krieg
letter
margins
multilingualism
Rimbaud
Verlaine
war
Der Beitrag untersucht die Randzeichnungen und mehrsprachigen Schriftgebilde in Arthur Rimbauds Stuttgarter Brief von 1875 und situiert sie im historischen Kontext der deutsch-französischen Kriege.
The paper analyses the margins and multilingual graphemes in Arthur Rimbauds Stuttgart-Letter from 1875 and argues for their contextualization in the history of franco-german wars.
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Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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2627-3446
(2023), 72-93
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‹Diversidad en la unidad›: Una lectura en clave ecocrítica de la imagen poética en el Diario de Frida Kahlo
Camilo
Del Valle Lattanzio
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ecohumor
ecocrítica
Kahlo
diario
imagen
ecohumour
ecocriticism
Kahlo
diary
image
En este texto examino, partiendo del Diario de Frida Kahlo, distintas líneas de lectura de la obra de la pintora mexicana para entenderla desde una perspectiva ecocrítica. Para esto trato de demostrar la presencia de un modo cómico en su obra que no solamente juega un papel importante en su ecología implícita, sino en su concepción de imagen y su relación con la palabra. Como punto de partida teórico recurrí al concepto de imagen en la poética de Octavio Paz y al de ecomímesis de Timothy Morton.
Taking Frida Kahlo’s Diario as a point of departure, I examine in the present text different interpretative possibilities of her work from an ecocritical perspective. To do so, I attempt to demonstrate the presence of a comic mode in her work that not only plays a significant role in its implicit ecology, but in the conception of image and its relation to text. As a theoretical starting point, I turned to the concept of image in Octavio Paz’s poetics and Timothy Morton’s ecomimesis.
En el siguiente texto examino, partiendo del Diario de Frida Kahlo, distintas líneas de lectura de la obra de la pintora mexicana para entenderla desde una perspectiva ecocrítica. Para esto trato de demostrar la presencia de un modo cómico en su obra que no solamente juega un papel importante en su ecología implícita, sino en su concepción de imagen y su relación con la palabra. Como punto de partida teórico recurrí al concepto de imagen en la poética de Octavio Paz y al de ecomímesis de Timothy Morton.
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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ger
2627-3446
(2023), 191-211
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Textos ilustrados o ilustraciones textuales: La relación entre la poesía visual y la historieta en América Latina (1985-2009)
Christoph
Müller
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Poesía Visual
Poesía Concreta
Historieta
Visual Poetry
Concrete Poetry
Comic
Parallel to the development of writing, artistic forms of combining text and visual elements also developed. In this so-called visual poetry, current forms of writing and visual languages were combined. With the emergence of concrete poetry as a special form of visual poetry in the mid-20th century, both in German-speaking countries and in Brazil, as well as through the development of Pop Art and Fluxus, visual poetry was brought ever closer to the specific forms of expression of comics. The Brazilian poema/proceso group of poets, which also influenced visual poetry in Argentina and other Latin American countries, was particularly active in this process.
Based on the analysis of the works exhibited at the Bienal Internacional de Poesía Visual/Experimental between 1985 and 2009 and published in an illustrated book in 2017, it becomes clear how closely visual poetry and comic have been linked since the 1980s. In the visual poetry of the Latin American poets and artists analysed, there are numerous examples in which they have adopted concepts, structural elements and forms of expression of the comic and implemented them artistically in their works.
Paralelamente al desarrollo de la escritura, también se desarrollaron formas artísticas de combinar texto y elementos visuales. En la llamada poesía visual se combinan formas actuales de escritura y lenguajes visuales. Con la aparición de la poesía concreta como forma especial de poesía visual a mediados del siglo XX, tanto en los países de habla alemana como en Brasil, así como con el desarrollo del Pop Art y el Fluxus, la poesía visual se acercó cada vez más a las formas específicas de expresión de la historieta. El grupo de poetas brasileños poema/proceso, que también influyó en la poesía visual de Argentina y otros países latinoamericanos, fue especialmente activo en este proceso.
A partir del análisis de las obras expuestas en la Bienal Internacional de Poesía Visual/Experimental entre 1985 y 2009 y publicadas en un libro ilustrado en 2017, se pone de manifiesto la estrecha relación entre poesía visual e historieta desde los años ochenta. En la poesía visual de los poetas y artistas latinoamericanos analizados hay numerosos ejemplos en los que han adoptado conceptos, elementos estructurales y formas de expresión de la historieta y los han implementado artísticamente en sus obras.
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Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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spa
2627-3446
(2023), 54-71
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Da(ny) goes (auto)graphic: Production de l’espace et intermédialité dans les « romans dessinés et écrits à la main » de Dany Laferrière
Anne
Brüske
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Laferrière
transculturation
Roman graphique
espace
Intermédialité
Laferrière
transculturation
intermediality
graphic novel
space
In my contribution, I propose to study the question of Laferrière’s adoption of new media forms, leading him to resort to the hybrid genre of the graphic novel, situated halfway between literature and visual art. Using the example of Vers d’autres rives (2019), my analysis will focus on the function of this reversal for Laferrière’s project and on the resulting shifts in the relationship between autofictional production and its positioning in relation to different spaces and cities. How does the discourse of the graphic novels evolve with respect to the artist's space and cultural belonging? To answer such questions, I will first present Laferrière's autofictional work, then situate his “graphic novels” in the Quebec and Haitian contexts, and finally share some reflections on the “autographic” narrative (Whitlock 2006) and how it constructs, through writing and images, the social and medial space of narrative. The last part will focus on the analysis of Vers d’autres rives from the point of view of self-representation, sociocultural spaces, and the contribution of the intermedial to Laferrière's autofictional, spatial and poetological reflections.
Dans ma contribution, je me propose d’étudier la question de l’adoption de nouvelles formes médiales chez Laferrière qui l’amène à recourir au genre hybride du roman graphique, situé à mi-chemin entre littérature et art visuel. Partant de l’exemple de Vers d’autres rives (2019), mon analyse portera sur la fonction de ce revirement pour le projet laferrien et sur les déplacements qui en résultent pour la relation entre la production autofictionnelle et son positionnement par rapport à différents espaces et différentes villes. Comment le discours des romans graphiques évolue-t-il en ce qui concerne l’espace et l’appartenance culturelle de l’artiste ? Pour répondre à de telles questions, je présenterai premièrement l’œuvre autofictionnelle de Laferrière pour ensuite situer ses « romans dessinés » dans le contexte québécois et haïtien, et partagerai enfin quelques réflexions concernant le récit « autographique » (Whitlock 2006) ainsi que la façon dont il construit, par le biais de l’écriture et des images, l’espace social et médial du récit. La dernière partie sera consacrée à l’analyse de Vers d’autres rives sous l’angle de l’autoreprésentation, des espaces socioculturels et de l’apport de l’intermédial aux réflexions autofictionnelles, spatiales et poétologiques de Laferrière.
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Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
Article
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2627-3446
(2023), 144-169
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https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/download/1981/1964
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/view/1981
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oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/2103
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Essen und Trinken in der Romania: Eine kulinarische Entdeckungsreise durch die romanische Sprachgeschichte
Teresa
Gruber
Elissa
Pustka
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Romanische Sprachen
Vulgärlatein
Etymologie
Wortschatz
Essen und Trinken
Romance languages
Vulgar Latin
etymology
vocabulary
food and drink
Von römischen Orgien zu TexMex bei McDonalds – dieser Beitrag führt vor, wie man romanische Sprachgeschichte und Etymologie anhand der Trendthemen Essenskultur und Essenskult entdecken kann. Er stellt die Cena Trimalchionis als Quelle des Vulgärlateins und die Nodicia de Kesos als frühes iberoromanisches Sprachdenkmal mit ihren phonologischen, morphosyntaktischen und lexikalischen Charakteristika vor. Die Geschichte der Wörter für Essen und Käse zeigt jeweils, wie expressive Innovationen und Wortbildungsprozesse auf der Grundlage von Metapher, Metonymie, Komposition und Derivation funktionieren. Anhand der Bezeichnungen für Kaffee, Tee, Obst- und Gemüsesorten wird die Bedeutung des Sprachkontakts deutlich, die Geschichte der Bezeichnungen für unterschiedliche Mahlzeiten veranschaulicht die Bedeutung des Kulturwandels. Zum Abschluss unterstreicht ein Ausblick auf (Pseudo-)Romanismen in der Sprachlandschaft des deutschsprachigen Raums, wie präsent der romanische Essens- und Gastronomiewortschatz vor unserer Haustür ist.
From Roman orgies to Tex-Mex cuisine at McDonald’s, this paper demonstrates what the trending topics of food culture and the foodie cult can reveal about the history of Romance languages and etymology. It presents the Cena Trimalchionis as a source of Vulgar Latin and the Nodicia de Kesos as an early monument of Ibero-Romance with its phonological, morphosyntactic and lexical characteristics. The history of the expressions for To Eat and Cheese shows how expressive innovations and word formation processes work on the basis of metaphor, metonymy, composition and derivation. The terms for coffee, tea, fruits and vegetables illustrate the importance of language contact, and the history of the expressions for different meals shows the importance of cultural change. Finally, a look at (pseudo)-romance expressions in the linguistic landscape of German-speaking countries underlines the international presence of Romance vocabulary in gastronomy and the food industry.
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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ger
2627-3446
(2023), 262-286
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Emotive Suffigierung im spanischsprachigen Comic: Zu pragmatischen Funktionen der Diminutivsuffixe in Quinos Mafalda
Lea
Kreiner
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Diminutiv
Comic
Spanisch
Mafalda
Korpusanalyse
diminutive
comic
Spanish
Mafalda
corpus analysis
Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich mit pragmatischen Funktionen von Diminutivsuffixen im argentinischen Comic Mafalda des Zeichners Joaquín Salvador Lavado Tejón (Quino). Als Zeichen der gesprochenen Umgangssprache finden sich Diminutive häufig in der Nähesprache bzw. im schriftsprachlichen Bereich in der sog. fingierten Mündlichkeit. Besonders in Comics begegnet man dieser besonderen Form der graphischen Realisierung konzeptioneller Mündlichkeit (Koch & Oesterreicher 22011). Aus Perspektive der Diminutivforschung sprechen zudem diverse soziolinguistische Aspekte für die Auswahl von Mafalda als Analysegegenstand. Hinzu kommt, dass bislang nur wenige Untersuchungen zur fingierten Mündlichkeit in spanischsprachigen Comics vorliegen. Aus diesem Grund befasst sich der vorliegende Beitrag eingehend mit der Analyse der einzelnen Lesarten der Suffixe. Die textnahe Interpretation der Diminutive zeigt eine Mehrzahl meliorativer Verwendungsweisen, was mit dem ausschließlichen Gebrauch des in Argentinien präferierten und vorwiegend positiv konnotierten Suffixes ‑ito im Einklang steht. I.d.R. besteht eine Kombination aus objektiv diminuierender und affektiver Lesart, was sich v.a. durch außersprachliche Faktoren ergibt. Zu einer typischen Sprechweise im Umgang mit Kindern fügt sich auch die Feststellung einer dominierenden Verwendung der Suffixe zum Ausdruck von Zuneigung bzw. Vertrautheit.
This article examines the pragmatic functions of diminutive suffixes in the Argentinean comic Mafalda by Joaquín Salvador Lavado Tejón (Quino). As a sign of spoken colloquial language, diminutives are often found in the language of proximity or in the written language in the so-called fictional orality. Especially comics contain this particular form of graphical realization of conceptual orality (Koch & Oesterreicher 22011). From the perspective of diminutive research, various sociolinguistic aspects support the decision of choosing Mafalda as the subject of analysis. In addition, so far only a few studies have been dedicated to fictional orality in Spanish comic books. For this reason, the present paper deals with the analysis of the different readings of the suffixes. The close-to-text interpretation of the diminutives shows a majority of meliorative uses, which is consistent with the exclusive use of the suffix ‑ito, preferred in Argentina and predominantly positively connoted. Usually, there is a combination of objectively diminishing and affective reading, which happens mainly due to extra-linguistic factors. The dominant use of suffixes to express affection or familiarity also fits well into the typical way of speaking with children.
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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ger
2627-3446
(2023), 233-260
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SÄHN, Thomas. 2022. Analyse sémiologique des personnages dans les récits graphiques. Berlin et al.: Peter Lang.
Beate
Kern
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Comic
Semiotik
Figuren
Erzählstruktur
Frankreich
Belgien
Elfenbeinküste
DDR
comic
semiotics
character
narrative structure
France
Belgium
Ivory Coast
GDR
Rezension
Review
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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ger
2627-3446
(2023), 288-294
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Poesie des Zwischen: Zu einem Dialogbuch Klaus Peter Denckers und Giovanni Fontanas
Monika
Schmitz-Emans
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Dialogizität
Zwischenräume
Visualpoesie
Abecedarius
Alphabet
Dialogicity
Interstices
Visual Poetry
Abecedarius
Alphabet
Das aus der Zusammenarbeit von Klaus Peter Dencker und Giovanni Fontana hervorgegangene Buch No A <-> No Z steht auf mehreren Ebenen im Zeichen einer Poetik des Dialogs ‚zwischen‘ verschiedenen Instanzen, Medien und ästhetischen Verfahrensweisen: Auf ein Schnittfeld unterschiedlicher ästhetischer Diskurse beziehbar ist es insbesondere diversen Konzepten und Auslegungsoptionen von Zwischenräumen (Leerstellen, Spielräumen etc.) verbunden. Als ein aus Text- und Bildelementen komponiertes Künstlerbuch lotet es Spannungen und Affinitäten zwischen Text und Bild aus, als Produkt der Kooperation zwischen zwei Dichtern bildet es den Verlauf des künstlerischen Dialogs von Dencker und Fontana durch seinen Aufbau ab. Exemplarisch demonstriert es, wie das Buch zum Raum einer produktiven Auseinandersetzung zwischen den künstlerischen Sprachen der beiden Autoren wird – und reiht sich damit auf programmatische Weise zwischen andere Buchpublikationen Denckers, Fontanas und der „redfoxpress“ ein.
The book No A <-> No Z, a collaboration between Klaus Peter Dencker and Giovanni Fontana, is characterized on several levels by a poetics of dialogue ‘between’ different instances, media, and aesthetic procedures: Relatable to an intersection of different aesthetic discourses, it is especially connected to diverse concepts and interpretive options of interstices (gaps, ‘play/wiggle room’, etc.). As an artist’s book composed of text and image elements, it explores tensions and affinities between text and image; as a product of cooperation between two poets, it maps the course of Dencker’s and Fontana’s artistic dialogue through its structure. It exemplarily demonstrates how the book becomes the space of a productive confrontation between the artistic languages of the two authors – and thus programmatically joins other book publications by Dencker, Fontana and the “redfoxpress”.
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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ger
2627-3446
(2023), 24-40
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LAFUENTE, Víctor Manuel. 2022. Die Beziehungen zwischen Argentinien und der DDR 1945-1990. Internationale Akteure im Spannungsfeld des Kalten Krieges. Wien/Köln: Böhlau Verlag.
José M.
Faraldo
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República Democrática Alemana
Argentina
relaciones diplomáticas
Guerra Fría
Servicios secretos
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Argentina
diplomatic relations
Cold war
intelligence agencies
Review
Reseña
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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spa
2627-3446
(2023), 303-306
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REISINGER, Carmen. 2021. Schachzüge im translatorischen Feld. Zur Rezeption von Alejo Carpentier im deutschsprachigen Verlagswesen. Berlín: Verlag Walter Frey.
María Eugenia
O‘Higgins
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Alejo Carpentier
Literatura mundial
Suhrkamp
traducción
literatura latinoamericana
Alejo Carpentier
world literature
Suhrkamp
translation
latin american literature
Review
Reseña
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
Article
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spa
2627-3446
(2023), 307-310
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QUINTEROS OCHOA, Leonor. 2020. Exilkind: Briefe und Erinnerungen aus Chile und Deutschland. Berlin/Tübingen: Schiler & Mücke.
Carla
Steinbrecher
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Erinnerungskultur
Exil
Chile
Nachkriegsdeutschland
Cultural Memory
Exile
Chile
post-war Germany
Rezension
Review
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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2627-3446
(2023), 311-315
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FARALDO José M. & Carlos Sanz Díaz (ed.). 2022. La otra Alemania. España y la República Demócrata Alemana (1949-1990). Granada: Comares.
Anna Catharina
Hofmann
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Spanien
DDR
Spanischer Bürgerkrieg
Francodiktatur
Kalter Krieg
Spain
GDR
Spanish Civil War
Francoist dictatorship
Cold war
Rezension
Review
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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2627-3446
(2023), 316-320
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PIRWITZ Anne & Dorothee Röseberg (ed.). 2022. Frankreich – DDR: zwischen Ideologie, Bücherwissen und persönlichen Begegnungen. Leibniz Online 47, Zeitschrift der Leibniz-Sozietät der Wissenschaften zu Berlin.
Elisa
Goudin
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RDA
Relations franco-allemandes
individus
société civile
transferts culturels
GDR
France-Germany Relations
individual
civil society
cultural transfers
Review
Compte rendu
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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urn:nbn:de:gbv:18-8-21140
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(2023), 295-301
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In memoriam Dimitri Almeida (1981-2023)
Joris
Lehnert
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nécrologie
Nachruf
Dimitri Almeida
obituary
Obituary
Avec le décès de Dimitri Almeida, notre revue a perdu un ami et un soutien chers, la romanistique un brillant représentant.
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Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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(2023), 6
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Künste des Dazwischen: Graphische Literatur und visuelle Poesie der Romania als Genres ‘en marge‘ : Einleitung
Jasmin
Wrobel
Julia
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Visuelle Poesie
Graphische Literatur
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Text-Bild-Beziehungen
Graphische Literatur und visuelle Poesie können in mindestens zweifacher Hinsicht als Künste des Dazwischen verstanden werden: Zum einen kombinieren sie Bild und Text als ästhetische und semantische Ausdrucksmöglichkeiten, zum anderen reflektieren sie diese Zwischenstellung in intermedialen Verweisen und einer Affinität zu Themen zwischenräumlicher, marginal(isiert)er Erfahrung. Im mehrdimensionalen Verhältnis von Schriftzeichen und Abbildung, von semantischer Festlegung und Öffnung, in der Überschreitung von Grenzziehungen und der Verortung zwischen unterschiedlichen semiotischen Systemen liegt ihre zugleich gattungsbildende und gattungsbrechende Spezifik. Das Dossier versammelt unterschiedliche medienkomparatistische Forschungsperspektiven zu Ausdrucksmodi von Bild-Text-Welten in der Romania, um Merkmale und Potenziale des Dazwischen ins Zentrum zu rücken und diese zu konzeptualisieren.
Graphic literature and visual poetry can be understood as arts of the in-between in at least two ways: on the one hand, they combine image and text as aesthetic and semantic means of expression; on the other, they reflect this in-between position via intermedial references and an affinity for themes of interspatial, marginal(ized) experience. Their genre-forming and genre-breaking specificities can be found in their engagements with multidimensional character/image relationships, with semantic determination and opening, with boundary transgressions, and with shifts between different semiotic systems. This dossier brings together media-comparative perspectives on different expressions of image-text relations as a way to identify and conceptualize characteristics and potentials of the in-between.
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(2023), 10-23
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apropos: Perspektiven auf 5 Jahre, und 10 Ausgaben und 155 Artikel
Christoph
Behrens
Beate
Kern
María Teresa
Laorden Albendea
Joris
Lehnert
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Editorial
Open Access
apropos
Jubiläum
editorial
Open Access
apropos
anniversary
Editorial
Editorial
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Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2023-06-30
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2627-3446
(2023), 7-8
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