2024-03-29T01:36:19Z
https://journals.sub.uni-hamburg.de/index/oai
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/432
2016-10-19T06:27:04Z
aethiopica:REV
doc-type:Article
status-type:publishedVersion
ddc:700
ddc:792
ddc:800
ddc:890
ddc:960
open_access
Galina Alexandrovna Balaschova: Современная драматургия Эфиопии [Sovremennaja dramaturgija Efiopii, “Moderne dramatische Dichtung Äthiopiens”]
Maxim
700
792
800
890
960
Theatre
Art
Literature
Poetry
History
Writers
Amharic
<p>Review<strong></strong></p><p> </p><p> </p><p> </p>
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2013-04-18
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-4324
application/pdf
ger
2194-4024
14
(2011), 278-280
1
https://journals.sub.uni-hamburg.de/aethiopica/article/download/432/434
https://journals.sub.uni-hamburg.de/aethiopica/article/view/432
10.15460/aethiopica.14.1.432
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/627
2016-10-19T06:26:50Z
aethiopica:REV
doc-type:Article
status-type:publishedVersion
ddc:010
ddc:700
ddc:792
ddc:800
ddc:890
ddc:900
open_access
Taddesse Adera - Ali Jimale Ahmed (eds.): Silence is not Golden. A Critical Anthology of Ethiopian Literature
Jon G.
Abbink
010
700
792
800
890
900
Literature
Art
Theatre
Novelists
Artists
Amharic Literature
<p> Review</p><p> </p><p> </p><p> </p>
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2013-09-13
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-6278
application/pdf
eng
2194-4024
1
(1998), 240-243
1
https://journals.sub.uni-hamburg.de/aethiopica/article/download/627/638
https://journals.sub.uni-hamburg.de/aethiopica/article/view/627
10.15460/aethiopica.1.1.627
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/662
2016-10-19T06:27:05Z
aethiopica:ART
doc-type:Article
status-type:publishedVersion
ddc:300
ddc:490
ddc:700
ddc:792
ddc:800
ddc:890
ddc:900
open_access
Children's Theatre in Ethiopia
Aboneh
Ashagrie
300
490
700
792
800
890
900
Theatre
Art
Children
Literature
Amharic
History
<p class="AethiopicaSummaryAbs1">When theatre arts emerged in Ethiopia 90 years ago, all characters in the pioneering play were performed solely by children in front of the Crown Prince Täfäri Mäk<sup>w</sup>ännǝn, and members of the aristocracy. The tradition of considering children as a main force of stage production, and the tendency of showing dramatic performance by students to the benefit of adult audience, likewise, continued up until the establishment of the first professional public theatre in 1942. It was late in early 1980s that a change in perspective occurred to urge the indispensability of producing plays for children’s consumption. Such a new insight, within a few years, led to the establishment of the Children and Youth Theatre in Addis Abäba. This article chronologically portrays the history and development of Ethiopian children’s theatre and will hopefully add knowledge to the account of African theatre in particular and the world theatre in general.</p>
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2013-12-12
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-6628
application/pdf
eng
2194-4024
15
(2012), 105-117
1
https://journals.sub.uni-hamburg.de/aethiopica/article/download/662/670
https://journals.sub.uni-hamburg.de/aethiopica/article/view/662
10.15460/aethiopica.15.1.662
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/1255
2020-07-13T14:26:09Z
apropos:DOS
doc-type:Article
status-type:publishedVersion
ddc:440
ddc:890
ddc:490
ddc:792
ddc:840
ddc:940
open_access
Pour une autre histoire du théâtre français du XVIIe siècle
Pour une autre histoire du théâtre français du XVIIe siècle
Pour une autre histoire du théâtre français du XVIIe siècle
Pour une autre histoire du théâtre français du XVIIe siècle
Bénédicte
Louvat
440
890
490
792
840
940
Theater of La Province
French Theater Historiography
Classicism
Classic Tragedy
Théâtre de Béziers
Théâtre de province
Historiographie du théâtre français
Siècle classique
Théâtre de Béziers
Tragédie régulière
Provinztheater
Theatergeschichte Frankreichs
Klassik
Klassische Tragödie
Théâtre de Béziers
Das 17. Jahrhundert wird wegen Corneille, Molière und Racine, Autoren zeitloser Meisterwerke wie u.a. Le Cid, Tartuffe und Phèdre, als das Goldene Zeit des französischen Theaters betrachtet. Ohne dass es erwähnt wird – und noch weniger hinterfragt wird – bedeutet dies, die Geschichte des französischen Theaters mit der desTheaters aus Paris gleichzusetzen und ein ganzes Jahrhundert auf maximal 40 Jahre zu reduzieren. Es gilt hier daher, eine andere Theatergeschichte Frankreichs zu entwerfen, eine, die das gesamte Theaterschaffen im französischen Gebiet außerhalb der französischen Hauptstadt reflektiert und die Werke sowohl vor undnach der knappen Zeitspanne zwischen den 1630er und den 1670er Jahren als auch in allen Sprachen Frankreichs – und nicht nur in der „Sprache Molières“ – berücksichtigt.
The 17th century is considered to be the golden age of French theater, incarnated by the trio of promising dramatists Corneille, Molière and Racine, authors of immortal master pieces, notably Le Cid, Tartuffe et Phèdre. Without ever mentioning or even less recognizing it, this conception of theater historiography parallels the evolving French theater with Parisian theater only and reduces a whole century of theater production to only more or less 40 years. In this paper, I aim at narrating or least pointing to a different history of French theater, a history that embraces theater production outside of the capital, before and after the narrow time period that goes from the 1630s to the 1670s, and in languages other than (Molièrian) French.
Le XVIIe siècle est considéré comme l’âge d’or du théâtre français, pour avoir vu naître le trio que forment Corneille, Molière et Racine, auteurs des chefs-d’œuvre immortels que sont, notamment, Le Cid, Tartuffe et Phèdre. Sans jamais le dire et encore moins le penser, une telle conception fait en réalité coïncider l’histoire du théâtre français avec celle du théâtre parisien et un siècle entier avec une quarantaine d’années tout au plus. C’est donc une autre histoire que nous aimerions raconter autant que donner à penser, une histoire qui embrasse la production théâtrale des territoires français en dehors de la capitale, avant et après les bornes chronologiques étroites qui vont des années 1630 aux années 1670 et dans les langues de France autres que le français autant que dans la « langue de Molière ».
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2018-12-17
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-12557
application/pdf
fre
2627-3446
(2018), 109-126
Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz.
This work is licensed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
1
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/download/1255/1135
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/view/1255
10.15460/apropos.1.1255
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/1257
2020-07-13T14:26:03Z
apropos:EC
doc-type:Article
status-type:publishedVersion
ddc:440
ddc:790
ddc:791
ddc:792
open_access
Autoprésentation de l’autrice et performeuse
Autoprésentation de l’autrice et performeuse
Aude
Fondard
440
790
791
792
Cuerpo
Spoken Word
Performance
Aude Fondard
Corps
Spoken Word
Performace
Aude Fondard
Body
Spoken Workd
Performance
Aude Fondard
Körper
Spoken Word
Performance
Aude Fondard
Die Autor*in und Performer*in Aude Fondard stellt sich vor.
The author and performer Aude Fondard presents her œuvre.
La autora y la artista Aude Fondard presenta su obra.
L’autrice et performeuse Aude Fondard présente son œuvre.
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2018-12-17
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-12576
application/pdf
fre
2627-3446
(2018), 163-164
Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz.
This work is licensed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
1
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/download/1257/1138
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/view/1257
10.15460/apropos.1.1257
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/1258
2020-07-13T14:26:00Z
apropos:EC
doc-type:MovingImage
status-type:publishedVersion
ddc:790
ddc:791
ddc:792
ddc:440
open_access
Au-delà: Un poème en mouvement
Au-delà: Un poème en mouvement
Aude
Fondard
790
791
792
440
Performance
Cuerpo
heteronormatividad
Butoh
Performance
corps
hétéronormativité
butoh
Performance
Body
Heternormativity
Butoh
Performance
Körper
Heteronormativität
Butoh
Dokumentation der Performance und Video-Essay
Documentation and video essay
Documentación y videoensayo
Documentation et essai vidéo
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2018-12-17
MovingImage
urn:nbn:de:gbv:18-8-12588
application/pdf
fre
2627-3446
(2018), 165-166
Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz.
This work is licensed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
2
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/dnbtransfer/download/1258
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/view/1258
10.15460/apropos.1.1258
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/1467
2020-07-13T14:22:55Z
apropos:EC
doc-type:Article
status-type:publishedVersion
ddc:460
ddc:700
ddc:792
ddc:840
ddc:790
open_access
REGIEALSFAKTOR. LEBEN = TRAUM. Calderóns Drama im Raster der Inszenierungsvielfalt
Valerie
Kiendl
Dominik
Frank
460
700
792
840
790
REGIEALSFAKTOR ist ein Konglomerat theaterbildender Künstler*innen. REGIEALSFAKTOR hat ihr Hauptquartier in München und reist von dort durch die Welt. Im Herbst 2017 machte sich REGIEALSFAKTOR an den spanischen Barock und Calderón de la Barcas La vida es sueño.
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2020-03-13
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-14670
application/pdf
ger
2627-3446
(2019), 133-142
Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz.
This work is licensed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
1
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/download/1467/1327
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/view/1467
10.15460/apropos.3.1467
oai:ojs.journals.sub.uni-hamburg.de:article/1841
2021-12-17T12:59:15Z
apropos:PT
doc-type:Article
status-type:publishedVersion
ddc:440
ddc:700
ddc:790
ddc:792
open_access
Hin zu einer neuen Männlichkeit im Film: Am Beispiel von Claire Denis’ Beau Travail (1999)
Melanie
Tissot
440
700
790
792
Männlichkeit
Film
Dekonstruktion
Gender Studies
masculinity
film
deconstruction
gender studies
Auf der Grundlage einer kurzen theoretischen Einführung in Laura Mulveys und Steve Neales bedeutende Publikationen hinsichtlich der Konstruktion von Gender im Kino untersucht dieser Artikel die Darstellung von Männlichkeit in Claire Denis' Film Beau Travail (1999), der von einer Einheit der Fremdenlegion in Dschibuti handelt. Der Schwerpunkt dieser Analyse liegt dabei auf drei emblematischen Szenen, die den unkonventionellen Umgang mit dem männlichen Körper und Männlichkeit im Allgemeinen in diesem Film besonders deutlich machen. Anhand einer detaillierten Analyse dieser drei exemplarischen Szenen im Hinblick auf inhaltliche sowie filmästhetische Aspekte soll im Rahmen dieses Artikels folglich deutlich gemacht werden, inwiefern und mit welchen filmischen Verfahren sowie (Kamera-)Techniken Claire Denis in ihrem Film Beau Travail die cineastische Repräsentation von Männlichkeit dekonstruiert.
Based on a brief theoretical introduction about Laura Mulvey's and Steve Neale's fundamental publications regarding the construction of gender in cinema, this article examines the representation of masculinity in Claire Denis' film Beau Travail (1999), which tells the story of a unit of the Foreign Legion in Djibouti. The focus of this analysis lies on three emblematic scenes that particularly highlight the film's unconventional approach to the male body and masculinity in general. Based on a detailed analysis of these three exemplary scenes in terms of content as well as film-aesthetic aspects, this article will make clear how and with which cinematic methods Claire Denis deconstructs the cinematic representation of masculinity in her film Beau Travail.
Hamburg University Press
Hamburg
Von-Melle-Park 3, 20146 Hamburg
2021-12-21
Article
urn:nbn:de:gbv:18-8-18418
application/pdf
ger
2627-3446
(2021), 170-186
Dieses Werk ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz.
This work is licensed under Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
1
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/download/1841/1708
https://journals.sub.uni-hamburg.de/apropos/article/view/1841
10.15460/apropos.7.1841