
● ●●

●● ●●

  



���  Africa Spectrum 1/2011: 3-32   ���  
 

Covering Post-Conflict Elections:  
Challenges for the Media in Central Africa 
Marie-Soleil Frère 

Abstract: In the past ten years, elections were held in six countries of Cen-
tral Africa experiencing “post-conflict” situations. The polls that took place 
in Burundi (2005), the Central African Republic (2005), the Democratic 
Republic of the Congo (2006), Congo-Brazzaville (2002, 2007), Chad (1996, 
2001, 2006) and Rwanda (2003) were crucial for peace-building. In some 
cases, they were widely supported and supervised by the international com-
munity, being considered the last step of a peace process and the first step 
toward establishing a truly representative “post-conflict” regime. The media 
were expected to play a large part in supporting these elections, both to 
inform the citizens, so they could make an educated choice, and to supervise 
the way the electoral administration was organizing the polls. This paper 
attempts to show the many challenges faced by the media while covering 
these post-conflict electoral processes. In a context of great political tension, 
in which candidates are often former belligerents who have just put down 
their guns to go to the polls, the media operate in an unsafe and economi-
cally damaged environment, suffering from a lack of infrastructure, inade-
quate equipment and untrained staff. Given those constraints, one might 
wonder if the media should be considered actual democratic tools in Central 
Africa or just gimmicks in a “peace-building kit” (including “free and fair” 
elections, multipartism and freedom of the press) with no real impact on the 
democratic commitment of the elite or the political participation of the pop-
ulation. 

�  Manuscript received 6 October 2010; accepted 21 June 2011 

Keywords: Central Africa, Burundi, Central African Republic, Chad, Congo 
(Brazzaville), Democratic Republic of the Congo, Rwanda, elections/voting, 
post-conflict phase, relations between politics and media, access to infor-
mation 

Marie-Soleil Frère is a research associate at the Belgian National Fund for 
Scientific Research and teaches journalism at the University of Brussels, 
where she is also the director of the Research Center in Information and 
Communication Sciences (ReSIC). She is the author of The Media and Conflicts 
in Central Africa (Boulder, Lynne Rienner Publishers, 2007) and Elections and 
the Media in Central Africa (London, Zed Books, 2011). 



���  4 Marie-Soleil Frère ���  
 

Like most countries in Africa, the six countries on which this paper focuses1 
have only recently gained experience with free and pluralist elections, as well 
as with free and independent media. For three decades after independence, 
when elections took place, they were organized under single-party regimes 
and aimed to renew and legitimize the head of state, demonstrating the pop-
ulation’s complete support for his political programme. Media were under 
state monopoly and supported the party in power. 

In the early nineties, the multiparty system and media freedom resur-
faced on the continent. “Free and pluralist” elections were organized for the 
first time in the Central African Republic (1991), Burundi (1993) and 
Congo-Brazzaville (1993), and the new private press participated in the 
contradictory political debate. Those elections led to a change of leadership 
but also paved the way for instability and civil war. In the Democratic Re-
public of the Congo (DRC, formerly Zaïre), Rwanda and Chad, although 
political pluralism was authorized, elections could not be organized, as in 
each case the serving president was hanging on to power. Rebel movements 
contesting the ruling party emerged, also leading to further instability and 
violence. During these wars, in four of those six countries (Rwanda, Bu-
rundi, Congo, DRC), some media organizations were so integral to the 
fighting strategies of political movements or figures that they have been 
called “hate media”.2 Many reporters turned into propagandists, and govern-
ments and other belligerents attempted to control the circulation of infor-
mation (Frère 2007). 

In order to put an end to the conflicts, peace processes, “dialogue” and 
“transition” mechanisms were established. They culminated with the organi-
zation of general elections, perceived as an unavoidable step in the peace-
building process, meant to mark the return of a “legitimate” authority, sanc-
tioned by the ballot (Sisk and Reynolds 1998: 185). The elections that took 
place in Burundi (2005), the Central African Republic (2005), the DRC (2006), 

                                                 
1  Central Africa is usually defined as the following nine countries: Burundi, Came-

roon, Central African Republic, Chad, Congo-Brazzaville, Democratic Republic of 
the Congo, Equatorial Guinea, Gabon and Rwanda, even though some of those 
countries are also included in other regional groupings such as the East African 
Community (Burundi and Rwanda) or the Southern Africa Development Commu-
nity (the DRC). This paper focuses on the six (Burundi, Central African Republic, 
Chad, Congo-Brazzaville, Democratic Republic of the Congo, Rwanda) that were at 
some point qualified as “post-conflict” because a war broke out that interrupted the 
regular process of power management. 

2  Case studies have been published about each country: Rwanda (Chrétien et al. 
1995; Thompson 2007), Burundi (Kaburahe 2002; Palmans 2008), Congo (Gakosso 
1997), DRC (JED 1998-2007). Frère (2007) covers the nine countries in Central 
Africa. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 5
 
���  

 

Chad (1996, 2001), Congo-Brazzaville (2002, 2007) and Rwanda (2003) can be 
categorized as “post-conflict” elections, which have been described as “quite 
unlike other elections” (Quantin 2009: 181).  

These elections were highly valued by the international community, 
which often supported their organization as “a necessary condition (that one 
would wish sufficient) to rebuild a state” (De Villers 2009: 366). As the Bel-
gian political scientist Jean-Claude Willame remarks (2006: 166):  

Whether in Afghanistan, Iraq, Burundi or the [DR] Congo, through-
out the long exercise of restoring civil and military peace, ‘peacemak-
ers’ have always kept to the same plan: a transition government must 
lead to a legitimate government stemming from ‘free and democratic’ 
elections, often organized before the guns have fallen silent.  

These post-conflict polls are therefore always a risky bet, as  

if elections go well, the country can continue on the road to democ-
racy and peace. But if they don’t, democracy can be undermined and 
the country can descend into conflict again (Howard 2005: 3).  

Despite the risks involved by holding these elections, in countries experi-
encing ongoing insecurity, diplomats, political stakeholders and armed 
movements are generally unable to agree on any other plan to bring about a 
definite end to the conflict (Sisk and Reynolds 1998: 146). Furthermore, the 
organization of these elections is often a logistical challenge in post-conflict 
countries with highly unreliable census data, hardly any transport infra-
structure, and scarce electricity.  

In that uneasy and highly sensitive context in Central Africa, the media 
were expected to play a crucial part in the electoral process: They were sup-
posed to be the ones informing the citizens and encouraging them to par-
ticipate, giving a voice to the candidates and controlling the transparency of 
the organization of the elections, therefore guaranteeing their “free and fair” 
label. This paper will show the challenges the media faced in bearing this 
huge responsibility during these post-conflict electoral processes. The media 
could be qualified as “free” in the six countries, as private newspapers and 
radio stations were operating. But the media landscape was enduring the 
legacy of wars that created unfavourable economic conditions for the press. 

This paper is divided into three sections: The first part outlines the 
ideal role the media were expected to play during those elections, a role of 
which they were often reminded through training sessions organized and 
financed by international organizations or foreign NGOs prior to elections. 
The second section presents and analyses the main obstacles that the media 
in Central Africa have faced while covering these electoral processes. The 
third part presents some success stories, showing how some media outlets 



���  6 Marie-Soleil Frère ���  
 

were able to overcome these obstacles. The conclusion then draws pro-
spects, both for media and for democratic consolidation, as elections are 
now supposed to take place regularly in these six countries.  

The Duties of the Media in the Electoral Process 
Covering elections is never an easy task for journalists, no matter where they 
are taking place. Elections generate heightened political pressure in the 
newsrooms, increase attempts to manipulate information, and force jour-
nalists to work hastily. At the very moment that citizens expect the media to 
be ubiquitous, able to report on election preparedness, and able to report 
from all over the territory, material and financial difficulties and a shortage 
of competent staff can lead to incomplete or unbalanced coverage.  

The duties and responsibilities of the media during electoral processes 
have been widely described (Marthoz 2000; Lange and Ward 2004; Howard 
2005), and some specific guidelines have even been issued regarding their 
situation in “transition” regimes (Article 19 1994; Schnellinger 2001). The 
media are one of the main platforms through which candidates and parties 
can make their views and programmes known to the national electorate. It is 
through the journalists’ coverage of electoral issues and their analysis of 
contenders’ proposals that voters are able to distinguish among candidates 
and parties. The media also give voters practical information on the electoral 
process, the unfolding of the campaign and voting operations. Moreover, it 
falls to the media to question the transparency of the elections and freely 
inform voters about any possible dysfunctions in the organization of the 
elections. The Commonwealth Election Broadcasting Guidelines issued in 2001 
state:  

Free and democratic political processes must include elections whose 
credibility cannot be doubted by any voter, candidate or observer. 
The delivery of such credibility is very much in the hands of the me-
dia. 

According to Howard (2005: 5), four requirements of a democratic election 
simply cannot be achieved without a free press: There must be a real debate 
between distinct positions; the parties and candidates must enjoy freedom to 
campaign and communicate to reach the electorate; elections must be gov-
erned by rules that are well known and respected by all candidates as well as 
voters; the voters must be well informed and get all the information they 
need in order to make their choices. Free media are indeed necessary to fully 
support those four dynamics.  



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 7
 
���  

 

To help the media achieve these goals, professional codes of ethics and 
training manuals recall the basics of what “good journalism” should be: 
accurate, impartial, responsible, balanced, accountable. Especially the public 
media, funded by the citizens’ taxes, have to devote “equitable” or “fair” 
amounts of reporting to all political parties and candidates and make sure 
they give a voice to all segments of the population. According to the British 
NGO Article 19, 

governments have a positive obligation to promote a diversity of view-
points on matters of public interest in the media. […] [W]here state-
owned or state-controlled mass media exist, the government is obliged 
to ensure that there is no discrimination in programming, including on 
the grounds of political opinion (1994: 14). 

Moreover,  

the government takes steps to eliminate inequities affecting the ability 
of the parties to communicate these messages. This latter factor is 
particularly important in countries in transition from military or one-
party rule to democracy (1994: 16). 

These international standards were especially important to recall in post-
conflict countries that have no long tradition of electoral reporting. The 
journalists in Central Africa, from public as well as private media, were 
trained in those theoretical commitments before the elections took place in 
the six countries.3 Donors, local and international NGOs, electoral commis-
sions and communications regulatory bodies have organized training sessions 
on the duties, responsibilities and basic principles of electoral coverage for 
the local media professionals. In the DRC, a report by the EISA (Electoral 
Institute for the Sustainability of Democracy in Africa) reminded that  

[a] free and unbiased press is a crucial component of any democracy 
[…]. The media is an essential tool during election campaigning to 
provide voters with impartial and credible information regarding the 
competing candidates and political parties (2006: 30).  

And a report from the European Union in Burundi in 2005 stated that  

equal access to media for all political contenders is a necessary condi-
tion for any serious democratic process. The different points of view 
have to find a place in the media so that the voters are well informed 

                                                 
3  The number of training sessions was nonetheless different according to the degree 

of donor investment to support the electoral process. In the DRC and Burundi, 
when the support was important, many training sessions were organized, but there 
were just a few in Congo-Brazzaville and Chad. 



���  8 Marie-Soleil Frère ���  
 

and able to choose between the several existing options with full 
knowledge of the facts (MOE-UE 2005: 40) 

But, beyond those theoretical requirements, which are similar worldwide, 
the political and economic environment, as well as the organization of the 
information sector, play key roles in the manner in which journalists will be 
able to fulfil their duties while covering elections. Lang and Ward have 
shown that where the media environment is unstable, respecting the princi-
ples of equal access and non-discrimination against parties and candidates 
can become very problematic (2004: 203). And in the six post-conflict 
countries under study – where the situation of the media sector was scarred 
by the consequences of the war – certain obstacles could prevent the local 
implementation of “good electoral journalism”. 

On the eve of the elections, some donors and international organizations 
became concerned about the ability of the media sector to positively contrib-
ute to the electoral process in Central Africa. For instance, the Department for 
International Development (DFID) in the DRC, the French Embassy in the 
Central African Republic (CAR), the International Organisation of La Fran-
cophonie in Chad and the United States Agency for International Develop-
ment (USAID) in Burundi decided to inject funding into the media sector 
once they realized the chasm that existed between the great expectations 
regarding the contribution of the media to the electoral process and the frailty 
and vulnerability of those media organizations. For example, the DFID inter-
vention in the Congolese media sector amounted to a donation of 7 million 
GBP in 2005-2006. This support was part of the second global goal of the 
DFID’s Country Engagement Plan for the DRC, which aimed to establish “a 
functioning state”, along with the support for the transition institutions and 
the organization of the elections. A 2005 DFID paper emphasized that parti-
san media could threaten the impact of the support of the UK:  

Overtly negative or positive media coverage can influence electoral 
processes, meaning that external assistance is devalued. This is partic-
ularly relevant in those states where there is little history of multiparty 
elections (Vallings 2005: 21)  

Supporting an independent and professional media landscape through 
training for journalists, donating equipment and promoting professional 
organizations was thus perceived as a priority.  

Despite those interventions in the media sector (which, while some-
times massive, were still generally belated), obstacles remained that pre-
vented the local media from fully playing their part in the post-conflict 
electoral processes; the second section of this paper will outline those diffi-
culties.  



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 9
 
���  

 

Covering Elections in Post-Conflict  
Central African Countries 
Nine major obstacles to balanced, fair, complete and professional election 
coverage by the local media emerged during the electoral process in the six 
countries under consideration. If these obstacles are also to be found in 
countries with a long democratic tradition, they have been amplified in the 
post-conflict context of Central Africa. Those nine obstacles have also had 
an impact on media coverage and therefore on the “fairness” of the electoral 
process. There is not much in common between the broadcasting profusion 
of the DRC (350 radio stations and more than 70 television stations operat-
ing before the 2006 elections) and the scarcity of private radio stations (not 
even reaching a dozen) in Chad, Congo-Brazzaville or Rwanda (where there 
was no private broadcaster in 2003). And one cannot compare the news-
paper circulation in Kinshasa (with over 10 private dailies) with that in Bu-
jumbura (which has none). Nevertheless, common trends are obvious and 
are generally related to the post-conflict situation. 

Media with No Media Enterprises 
Most private media outlets in the six studied countries can hardly be called 
“media businesses”. Most of them have a rather informal way of operating, 
small and insufficiently trained staff, no transport, limited financial capacities 
and a small telecommunications budget. The huge majority of the news-
rooms have between 4 and 15 permanent staff members who are unable to 
circulate outside the city where the office is located. Private media in these 
countries have not been able to develop or strengthen themselves as busi-
ness corporations. They are run by media professionals, often full of good-
will and highly motivated, but with no journalism training background, and 
little if any management ability. Local community radio stations, which are 
particularly useful to disseminate information in remote places, are, for the 
most part, even more impoverished and weaker than the commercial “for-
profit” media established in the main cities. 

Among the few exceptions are the media that were born within a UN 
peacekeeping mission, such as Radio Okapi in the DRC and Radio Ndeke 
Luka in the CAR. Thanks to international support (both of them are fi-
nanced by foreign donors and managed by the Swiss foundation Hi-
rondelle), these stations enjoy financial and technical capacities that are far 
superior to those of other local media. But their budgets (13 million 
USD/year for Radio Okapi and 300,000 USD/year for Radio Ndeke Luka) 
could not be generated within the local environment. These media outlets 



���  10 Marie-Soleil Frère ���  
 

are therefore faced with a major sustainability challenge.4 Dependence upon 
donor support is also a concern for the major private radio stations in Bu-
rundi. Established with an explicit goal of contributing to peace-building, 
stations such as Radio Bonesha, Radio Publique Africaine (RPA) and Radio 
Isanganiro have been financed by foreign money since they were created. 
With between 15 to 30 journalists, their yearly budgets go from 130,000 to 
580,000 USD, which allows for a certain level of professionalism. From 
being a matter of finance and sustainability, the dependence issue sometimes 
expands to become a matter of editorial choices and agency. Tensions be-
tween Radio Okapi’s staff and the United Nations Organization Mission in 
the Democratic Republic of the Congo (MONUC) regularly arose around 
editorial issues, as the newsroom had to fight against its main donor in order 
not to be turned into a marketing tool for the MONUC. 

The local economic context is not favourable to the development of fi-
nancially sustainable “independent” media companies, as the wars have 
generally paralysed or destroyed the economic fabric and diminished the 
advertising revenues. Conflicts have sent investors fleeing, impoverished 
readers, and generally pushed up production costs due to shortages of raw 
materials and energy. Moreover, conflicts generally contributed to destabi-
lizing the entire education and training sector, government spending being 
refocused on the army and military expenses. The media thus have to hire 
young graduates who are either insufficiently qualified or whose training is 
unsuitable for the job. Again, only media supported by foreign donors can 
invest in the internal training of their human resources and count on experi-
enced journalists (Putzel and van der Zwan 2005: 25).  

If there is a minimum level of equipment and qualified human re-
sources necessary to ensure professionalism in the media, it is obvious that 
the post-conflict Central African context cannot supply it. Therefore, media 
sustainability and professional quality are very much dependent on the 
short-term support of donors, and the media outlets cannot be labelled 
“businesses”, meaning entities able to survive by themselves in their own 
environment.  
  

                                                 
4  The radio stations set up by the UN with the aim of peace-building generally have 

no local status and are therefore not considered “local media” by local broadcasting 
authorities. The outcome is thus generally that the radio station is shut down when 
the UN peacekeeping mission ends (Orme 2010). 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 11
 
���  

 

The “Dangerous Liaisons” between Media and Politics 
As mentioned above, in Central Africa, private media were authorized and 
established less than 20 years ago, at the same time as political pluralism. 
Political parties and the new private media (first limited to the written press, 
then extended to radio and even to television in some countries) emerged 
simultaneously, and the first newspapers generally belonged to what is re-
ferred to as an “opinion” press (Perret 2005). Virtually unconcerned by 
questions of profitability and entrepreneurial positioning, the new media 
“industry” was more focused on the political debate – promoting or criti-
cizing the authorities – than providing citizens with confirmed, verified and 
credible information (Nyamnjoh 2005: 231).  

The wars have generally reinforced the links between politicians and 
the media, as each belligerent group has tried to control one or several me-
dia outlets to make its propaganda heard. Conflicts also increased pressure 
on independent media, leading many of them to serve influential politicians 
in order to simply survive or enjoy minimal security (Frère 2007).  

During the post-conflict electoral processes, many media outlets re-
mained or became mouthpieces for candidates. In the DRC, no fewer than 
seven television stations in Kinshasa belonged to a presidential or parlia-
mentary candidate running in the 2006 elections. Former armed groups-
cum-political parties used “their” media to promote their candidates at the 
polls. Many so-called “community” radio stations established inside the 
country were also the property of a local candidate. In the informal private 
sector, there is rarely any transparency as regards shareholders, and many 
media companies in the DRC and Congo-Brazzaville are officially owned by 
straw men with underlying political interests.  

During electoral campaigns, the financially frail media are also more 
vulnerable to pressure from politicians and political parties keen on receiv-
ing sufficient coverage. Even with no particular ideological sympathy for a 
party or a candidate, some radio stations and newspapers are thus driven to 
sell airtime or print space to the highest bidder, forgetting about equal access 
and balanced coverage. In Congo-Brazzaville, La Semaine Africaine, a weekly 
newspaper created in 1952 and belonging to the Catholic Church, has long 
been the only “independent” paper in the country. But deprived of the 
Church’s support a few years ago, it could not avoid publishing political 
advertorials during the 2008 elections. That undeniably impacted the credi-
bility and long-established image of neutrality of the oldest Congolese news-
paper. During the 2005 elections in the CAR, some newspapers’ editors-in-
chief were openly campaigning for one candidate: Le Confident was support-
ing Olivier Gabirault, while Le Démocrate and L’Hirondelle were devoted to 



���  12 Marie-Soleil Frère ���  
 

former president Kolingba’s campaign. Obviously, their publishers were also 
employed as “communication counsellors” of these candidates.  

Generally, the media outlets that have managed to avoid campaigning 
for a candidate (the major radio stations in Burundi, Radio Liberté in Chad, 
and some community stations such as Radio Maendeleo in the eastern DRC) 
are the ones depending on funding from foreign NGOs.  

Of course, close ties between the media and political parties are hardly 
unique to Africa and do not necessarily undermine the democratic qualities 
of the media. Nevertheless, problems arise when the political affiliation leads 
to anti-professional attitudes, when the political sympathies overwhelm the 
professional principles and drive journalists into lying, insulting the chal-
lengers or using xenophobic arguments to defend their candidate. Else-
where, the media’s impartiality vis-à-vis political parties was built on the 
development of commercial advertising and the involvement of journalists 
themselves as shareholders in the media companies. But such a scenario 
seems still very unlikely in post-conflict countries in which, except for the 
foreign support, the media have almost no way of surviving without direct 
funding with political influence (especially as politics also infiltrates the 
economy), and in which journalists are poorly paid and unable to invest in 
their own media business. 

The Government’s “Public” Media 
In these six countries, although the Electoral Law decreed that public 
broadcasters should ensure equal and fair coverage for all candidates and 
parties,5 the national media have demonstrated blatant favouritism toward 
the incumbent president. Imbalance, be it quantitative or qualitative, is re-
ported in all media monitoring reports made during the post-conflict elec-
tions. In the DRC, for instance, the monitoring centre of the broadcasting 
regulation body (Centre d’Ecoute et de Monitoring de la Presse Congolaise, 
CEMPC) showed that during the first round of the 2006 presidential elec-
tions, the national television (Radio Télévision Nationale Congolaise, 
RTNC) news devoted 1 hour and 56 minutes to Kabila, 1 minute and 
27 seconds to Bemba, 3 minutes and 11 seconds to Ruberwa, 16 minutes 

                                                 
5  Burundi (Electoral Code of 20 April 2005), Congo-Brazzaville (Law no. 9-2001 

dated 10 December 2001 on the Electoral Law), Central African Republic (Order 
no. 4/014 dated 11 August 2004 on the Electoral Code), Rwanda (Organic Law 
no. 17/2003 dated 7 July 2003 on presidential and legislative elections), Democratic 
Republic of the Congo (Law no. 06/006 dated 9 March 2006 on the organization 
of presidential, legislative, provincial, urban, municipal and local elections), Chad 
(Law no. 021/PR/2000 dated 18 September 2000 on the Electoral Code). 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 13
 
���  

 

and 30 seconds to Pay Pay, and less than 1 minute to each of the 29 other 
candidates. For the second round, with the two remaining challengers, tele-
vision newscasts devoted 2 hours and 24 minutes to the incumbent Kabila 
and 10 minutes to Bemba, and the national radio news devoted 1 hour and 
48 minutes to Kabila and 1 minute and 55 seconds to Bemba (CEMPC 
2006b: 4-6). From a qualitative point of view, the European Union moni-
toring team showed after the 2002 presidential election in Congo-Brazzaville 
that not only did candidate Sassou Nguesso receive 65 per cent of the air-
time devoted to all candidates on Radio Congo and 52 per cent on Télé 
Congo, but he was also always presented in a very positive way (71 per cent 
of positive coverage on Radio Congo and 72 per cent on Télé Congo): He 
was systematically associated with the Congo’s evolution toward peace, 
whereas other candidates were not (MOE-UE 2002: 22). In 2003 in 
Rwanda, Kagame also received 60 per cent of the airtime devoted to all 
candidates on Radio Rwanda, and the three other contenders shared the 
remaining 40 per cent. Kagame was also systematically presented in a posi-
tive way, whereas the media tied his main challenger, Twagiramungu, to 
allegations of “divisionism” (MOE-UE 2003: 45). 

Reports tend to demonstrate that, in countries in which the public me-
dia have been co-opted by the incumbents, opposition media have often 
used this as an excuse to justify their own radical and unbalanced positions. 
The private media raised their voices because the public media failed to 
guarantee the legally required equal access and balanced coverage to all can-
didates and parties. In 2001 the majority of the Chadian Press (N’Djamena 
Bi-Hebdo, L’Observateur, Le Temps) used that argument to justify its commit-
ment to stand with the opposition parties and to demonstrate after the elec-
tion and proclaimed victory of Idriss Déby.  

The co-optation of the “public” media by the incumbents was a major 
obstacle to providing pluralist information during all electoral campaigns.6 
This behaviour, well anchored among not only political leaders but also the 
state media’s newsrooms, dates back to the military rule and single-party 
regimes that had a state monopoly on the media for decades before 1990. In 
many African countries in which military regimes made way for civil gov-
ernments 20 years ago, public media have tried to evolve toward the status 
of a “public service corporation”, with more administrative and financial 
independence, opening their airwaves to other points of view and to civil 
society. The aim was to compete with a new private media sector that was 
                                                 
6  Burundi is something of an exception in this respect, given that the President Ndayizeye 

was not allowed, according to the Arusha Peace Agreement, to run as a candidate at 
the 2005 elections. The RTNB (Radio Télévision Nationale du Burundi) had thus 
more agency and was less blatantly unfair in its coverage. 



���  14 Marie-Soleil Frère ���  
 

much more open and diverse (Tozzo 2005). Nevertheless, in countries that 
went through a conflict, such an evolution was short-lived and the state 
media soon became instruments of propaganda once again, strategic weap-
ons used to defend governments. After the war, these governments thus 
continued to act in such a manner, especially during elections.  

Editorial independence and a “public service” – rather than a “gov-
ernmental” – identity have been the benefits of a long quest for all major 
public broadcasters around the world. And in every case, setbacks are possi-
ble, and pressure from the executive remains a recurrent issue. In Central 
Africa, establishing true public service broadcasters seems to be even more 
of a challenge as there is no such thing as an apolitical administration, and 
there are hardly any operating public services of any kind. “Presidential pub-
lic media” reflect the global lack of neutral public services provided to the 
citizens in whatever domain and the general co-optation of the state appa-
ratus by the presidential party.  

The Media’s Limited Scope and the Information Blackout 
If most citizens of Central African countries have no access to balanced and 
fair information, it is not only because the public broadcaster (with the 
wider coverage) is biased, but it is also due to a large part of the population 
having no access to any media at all. The written press is generally limited to 
the capital city, and its print runs are small: Le Potentiel, the leading private 
daily newspaper in the DRC (a country of 71 million), hardly reaches 2,500 
copies, while the biggest paper in Chad, N’Djamena Bi-Hebo, is a bi-weekly 
that prints barely 5,000 copies. Private newspapers in Burundi, the CAR and 
Congo-Brazzaville also had low daily print runs during the 2005 and 2007 
elections: between 200 and 1,000 copies. Even if one copy of a newspaper 
circulates from one reader to the next, the paper overall still reaches only a 
small, urban elite. Extreme poverty prevents a large part of the population 
from purchasing newspapers; moreover, people are rarely able to read them 
anyway. Recently, press reviews broadcast by radio stations have expanded 
the audience for newspapers, but those programmes are limited to radio 
newsrooms which have direct access to the Internet and can check online 
for the few papers that have a website. Television, which requires costly 
receivers and access to electricity, also has a very limited scope: In Bangui, 
N’Djamena, Bujumbura and Brazzaville, national television, which still had a 
near monopoly during the post-conflict elections, was hardly received out-
side the capital.  

Radio is a cheaper medium, and it transcends the illiteracy problem, but 
private radio stations in Central Africa broadcast on FM within very limited 
areas (normally a radius of 50 to 100 kilometres), though there are some 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 15
 
���  

 

stations that have been able to invest in short-wave broadcasting. The lack 
of qualified staff to maintain equipment leads to frequent breakdowns of 
transmitters and limits their capacities. As for public radio stations – which 
were historically the ones disseminating information to the whole nation – 
in four of the six countries, they were unable to cover the whole territory 
during the elections due to technical problems and a lack of public invest-
ment to keep them operating properly. 

The lack of a stable source of electricity (another consequence of the 
wars) also reduces the scope of the media. Generators, upon which the 
overwhelming majority of the media rely in the countryside and even in the 
capital (in Chad, Congo-Brazzaville, the CAR and Burundi), are a short-lived 
and costly palliative. 

The exclusion of  a section of  the population from national information 
is an issue not only of  access, but also of  media content. The lack of  roads 
and transport facilities, as well as the high costs of  telecommunications limit 
the possibility not only of  circulating information beyond the capital, but also 
of  collecting data on what is happening inside of  the country. The media’s 
“capital centrism” can thus be seen in both their scope and their content.  

In all six countries, parts of the population were therefore excluded 
from electoral information, be it for technical, financial or cultural reasons. 
As democratic elections lose all meaning when the percentage of citizens 
who have access to the candidates’ programmes is too limited, some pro-
jects were implemented in order to support a wider circulation of infor-
mation during the electoral period. In the CAR, a couple of months before 
the 2005 election, the national station Radio Bangui was no longer able to 
broadcast outside the capital city due to problems with its transmitters. The 
French Embassy had to set up an “emergency solution”, linking the studio 
through a mobile phone line with Radio France Internationale (RFI, the 
public French foreign broadcasting service). RFI then used its satellite con-
nection and network of local transmitters in Africa to broadcast the signal in 
short waves, covering the CAR’s territory. During those months, Central 
African citizens based outside Bangui could thus receive national news pro-
grammes and be informed about the electoral process – through Paris! Nev-
ertheless, due to its high cost, this “emergency plan” was in operation for 
only a dozen weeks. After that, most of the population fell back into an 
“information blackout”.  

Attacks on the Press 
In Central Africa, freedom of expression is a recent conquest, dating back to 
the early nineties, but the media’s use of this freedom has already made 
them the victims of numerous acts of violence and repression, especially 



���  16 Marie-Soleil Frère ���  
 

during the armed conflicts. In Rwanda, half of the media professionals were 
murdered during the genocide of the Tutsi and the massacres of political 
opponents in 1994. When the second war broke out in the DRC in 1998, 
that year turned out to be one of the darkest in the profession’s history. In 
the east of the country, seven journalists have been killed since then. In 
Congo-Brazzaville, Burundi, Chad and the CAR, journalists also have, in 
recent years, been threatened, arrested arbitrarily and put in jail. The war has 
created a situation in which threats against journalists can come from a wide 
range of sources (the army, rebel groups, private militias, etc.). There is still 
no control of the use of violence against journalists and a general situation 
of impunity regarding any violation of human rights in a broader sense (JED 
1998-2007).7 

One way to attack press freedom during elections is to silence the criti-
cal media. During the 2006 electoral campaign in the DRC, the signals of 
CKTV and CCTV, Jean-Pierre Bemba’s two television stations, were arbi-
trarily interrupted on a number of occasions by the National Intelligence 
Agency. Media supporting the other “side” were also targeted – for instance, 
Radio Boboto’s studio (in the town of Bumba, in the Equator Province), 
close to Joseph Kabila’s party, was ravaged and looted on the day of the 
second round by Bemba’s partisans. In 2002 in Congo-Brazzaville, the writ-
ten press was indirectly prevented from being published. As claimed in a 
report by the International Federation for Human Rights (FIDH 2002: 4-5): 

The main printing works of Brazzaville were “instructed” from mid-
February to print the ballot papers and posters related to the presi-
dential campaign. This measure by the Ministry of the Interior […] 
was taken to prevent the publication of the main newspapers that 
were critical (though there are not many of them …) during the presi-
dential election. 

Journalists have also been arrested and imprisoned in the middle of cam-
paigns. In Burundi in 2005, Etienne Ndikuryio, a journalist working for 
Radio Bonesha and the Zoom.net press agency, was arrested for having 
written in a despatch that the incumbent head of state, Domitien Ndayizeye, 
was allegedly “depressed” following the defeat of his party in the communal 
elections. He was charged with “contempt for the head of state” according 
to the law on the press. In Chad in 2006, Tchanguiz Vatankah, the director 
of Radio Brakoss in Moïssala and president of the URPT (Chad Union of 
Private Radio Stations), was arrested by the police and detained for three 

                                                 
7  The Congolese NGO “Journaliste En Danger” (JED) publishes a yearly report that 

presents all press freedom violations perpetrated in the DRC and more broadly in 
Central Africa during the previous year; see <www.jed-afrique.org>. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 17
 
���  

 

weeks because he had signed a URPT press release demanding that the elec-
tions be postponed. In the DRC, several journalists were brutalized by po-
litical party militants in Kinshasa and in the Kasaï province and deprived of 
their equipment by zealous police officers and soldiers, also receiving anon-
ymous threats by phone (JED 2006a: 31-33). After journalist Mwamba 
Bapuwa was assassinated at his home in Kinshasa during the electoral cam-
paign, JED published a reminder of basic measures for media professionals 
to ensure their security during elections. JED recalled the fact that “no news 
item is worth a life and no report is worth dying for” (JED 2006b). 

The number of press freedom violations, the various forms they take 
and the fact that they generally go unpunished have increasingly led journal-
ists to practise self-censorship. In such a context, self-censorship by threat-
ened journalists might even have become the first obstacle to the right of 
citizens to have access to information.  

The Regulatory Authorities’ Weaknesses and Biases 
New independent broadcasting authorities have emerged in the African 
media landscape over the last two decades in the wake of the liberalization 
of the media sector and/or in the course of peace processes. Aside from 
allocating frequencies in the context of pluralist broadcasting, one of their 
main missions is media regulation during elections, especially to ensure fair 
access to the public media (Frère 2009: 329). During these post-conflict 
elections, such was the role of the HCP (High Council of the Press) in 
Rwanda, the CNC (National Communications Council) in Burundi, the 
HCC (High Council for Communications) in the CAR and Chad, the CSLC 
(High Council for the Freedom of Communication) in Congo-Brazzaville 
and the HAM (High Authority of the Media) in the DRC.8  

Countries in Central Africa belong to the tradition of “civil law” (the 
French or Belgian tradition), which, contrary to the Anglo-American tradi-
tion, provides for laws governing not only the media companies’ establish-
ment, but also the contents disseminated by the media. During elections in 
particular, the public media’s activities are closely defined, and private 
broadcasters are often subject to significant regulation. The media regulator 
is in charge of organizing the media’s involvement in the election campaign, 
but also of dealing with complaints lodged against the media. 

This job is particularly important and delicate in countries that are 
emerging from conflicts and where the fair distribution of speech in the 
                                                 
8  The HCP (Rwanda) was established in 2003, the CNC (Burundi) in 1992, the HCC 

(CAR) in 2005, the HCC (Chad) in 1996, the CSLC (Congo-Brazzaville) in 2006 
and the HAM (DRC) in 2003. 



���  18 Marie-Soleil Frère ���  
 

public space is crucial for peace-building. Indeed, the regulatory authority 
has to help restore a culture of dialogue, negotiation and verbal confronta-
tion in areas where armed violence has for a long time been the main means 
of managing political disagreements. As mentioned above, the six countries 
studied have a highly politicized media landscape, and four of them even 
experienced “hate media” during the war.9 This has led the broadcasting 
regulatory bodies to be overly cautious, to the extent that one could suspect 
them of “overdoing it” and of restricting the freedom of the press (Frère 
2009: 344). Closely supervising private media on the one hand but on the 
other hand remaining unable to force the public media into being balanced 
and fair, the regulatory bodies were viewed as either useless or supporting 
the government.  

Moreover, these media regulation authorities are institutionally fragile, 
under-financed and under-equipped, often inactive, sometimes incompetent, 
and generally too politicized. Most of them are facing distrust from journal-
ists (since media professionals prefer to undergo the fewest possible inter-
ventions from the public authorities), along with their government’s at-
tempts to control and manipulate the regulatory body.  

Therefore, the relationships between the media and the regulation au-
thority deteriorated during the electoral processes. In 2005 in Burundi, the 
CNC accused a private radio station, RPA, of being unbalanced (for having 
covered the rallies of only two political parties live) and decided to suspend 
it. The professional organizations tried to negotiate with the CNC, which 
refused to lift the sanctions. RPA then decided to resume broadcasting de-
spite their suspension. The police intervened to shut down the station by 
force, but the other radio stations stood by RPA and started a trial of 
strength over the airwaves that led the CNC’s president to eventually resign 
in the middle of the electoral process.  

In Chad in 2001, although radio stations had already prepared for the 
election period, the HCC decided that “during the entirety of the media 
campaign for the presidential election of 2001, all political debates and de-
bates with a political character shall be banned from the airwaves on private 
or community radios”.10 Article 35 of that decision specified that radio sta-
tions “that do not conform to this decision will be suspended for the length 
of the electoral campaign”. The HCC’s president argued that  

                                                 
9  Rwanda (1993-1994) and Burundi (1993-1996), but also the DRC (1998) and 

Congo-Brazzaville (1997-1998). 
10  Decision no. 002/HCC/P/SG/2001 on the regulation of the media campaign for 

the 2001 presidential election (Article 23). 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 19
 
���  

 

[p]rivate community radio […] was created to support development 
efforts, [and] to educate the population in matters of its development 
and growth. […] The primary purpose of these radio stations is not to 
be politically involved.11  

This prohibition outraged the two main private radio stations of N’Djamena. 
Radio Liberté’s administrative director declared:  

It is unacceptable, almost revolting. It is clear from this decision that 
the HCC is playing along with the authorities. […] We cannot create 
radio stations just to observe the political scene from the sidelines. 
We created these stations so that citizens could express themselves.12  

After days of discussion and after Radio Liberté organized an extraordinary 
general assembly of all its listeners, the HCC eventually allowed the radio to 
cover the campaign, except for one particular programme. 

In 2006 in the DRC, the HAM had to regularly call the politically ori-
ented media back to order. Two weeks before the first round of the election, 
it prohibited six stations (RTNC1, CCTV, CKTV, Digital Congo, Global 
TV and Afrika TV) from broadcasting any electoral debate for 72 hours.13 
But the two stations close to Joseph Kabila, Digital Congo and the national 
RTNC1, refused to implement the sanction. That probably fuelled the re-
sentment of Jean-Pierre Bemba’s militants towards the HAM, and they 
looted the institution three days before the elections. Seventy-two hours 
before the election, the HAM found itself deprived of its office and equip-
ment, and its staff members were profoundly traumatized. 

The legitimate, neutral and impartial intervention of regulatory authori-
ties, which is particularly needed during election periods in a context of great 
tension, still needs perfecting in Central Africa. 

Informing while Not Informed:  
The Lack of Access to Information 
In countries that for decades have had state monopolies on the media fol-
lowed by murderous conflicts, and in which information has been handled 
as a spoil of war, there is a strong tradition of withholding information. Free 
and democratic elections require transparency and communication, whereas 
opacity and even deliberate lies and propaganda have been the rule for years. 
                                                 
11  Emmanuel Touadé, president of the HCC, interviewed in N’Djamena Hebdo no. 

491, 27-30 April 2001, p. 9. 
12  Sosthène Ngargoune, interviewed in N’Djamena Bi-Hebdo, no. 491, 27-30 April 

2001, p. 9. 
13  HAM decision no. HAM/CVEM/114/2006 dated 17 July 2006. 



���  20 Marie-Soleil Frère ���  
 

This is a radical change of culture both for administrations, which now have 
to make the information public, and for journalists, who have to learn where 
to find it or how to demand it. 

For instance, during the 2006 election in Chad, President Idriss Déby 
openly asked the administrative services not to let the press get access to 
information. He reminded his militants that the press was “an enemy” to be 
categorized in “the category of Chadians who want his death”.14 In a context 
where media should have access to data about the population census, the 
number and locations of polling stations and the first partial results, the 
restriction on information access by public authorities largely impeded their 
work. Moreover, access to the field was sometimes also difficult. As Begoto 
Oulatar, the editor of Ndjamena Bi-Hebdo, testified, “journalists can only go 
where opposition parties or the government are willing to take them, if not 
the French army”.15 Journalists are thus often dependent on the collabora-
tion and the goodwill of the administrative authorities in order to gain access 
to the field and to information. 

Sometimes, the lack of public information (in addition to the low level 
of training of journalists) can lead the media to report rumours. In a post-
conflict context, fake opinion polls and misinformed forecasts can have 
devastating consequences. In the DRC, after the first run of the 2006 elec-
tion, the media on each side presented as a confirmed fact the victory of 
“their” candidate, preparing their militants to distrust and reject any other 
results emanating from the electoral commission. When the official results 
were eventually published three weeks after the polls, they didn’t match 
either side’s predictions, fuelling a clash between the two camps that led to 
the deaths of anywhere from 23 (according to official sources) to 100 (ac-
cording to local NGOs) people. As a consequence, during the second 
round, the HAM and the electoral commission forbade any early dissemina-
tion of partial results. Journalists saw this decision as an abuse of power and 
complained that they had been robbed of one of their main missions in the 
election. 

In the CAR, Burundi and Chad, a debate took place between those 
who favoured the gradual publication by the media of results (simultane-
ously to their posting in polling stations) – which would limit fraud, but 
which would make way for dangerous extrapolations – and those who be-
lieved that only complete results validated by competent authorities should 
be transmitted to the public to avoid any manipulation. The electoral pro-
cesses often brought up the issue of the necessity for civil society and media 
                                                 
14  Le Temps no. 474, 12-18 April 2006, p. 3. 
15  Begoto Oulatar, paper presented at the ECCAS (Economic Community of Central 

African States) conference “Media and Elections”, Bangui, April 2009. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 21
 
���  

 

organizations to launch campaigns and lobbying activities in order for new 
laws on access to information to be adopted.  

The Candidates’ Campaign Strategies 
The parties’ campaign strategies heavily influence the way in which the me-
dia can cover elections: Not all candidates mobilize the same means to ap-
proach journalists. 

The contenders’ campaign strategies might, first of all, rely on very dif-
ferent budgets. For the media, it can be a real challenge to give equal cover-
age while facing candidates with disproportionate means. In particular, the 
politicians who have access to state funds do not hesitate to use them for 
their campaign, becoming much more visible than their challengers. In 2001 
in Chad and 2002 in Congo-Brazzaville, the media noted that the whole 
state apparatus was required to contribute to the president’s victory. It was 
therefore difficult for the media to give equal coverage to a serving president 
– who organized a wide range of rallies, tours of the provinces (with “em-
bedded” journalists taken on board his personal jet), and charity and public 
events – and to opposition parties that could hardly organize a single rally in 
the capital.  

Moreover, in post-conflict countries in which the main presidential 
candidates had a military background, electoral campaigns were run like 
military campaigns. They were meant to seize (or keep) power and planned 
like combat missions, which required that all available troops and means be 
mobilized. Military leaders ask no less and no more of their workforce – 
even if they are paid with public money to serve the population – than to 
defeat the enemy. All six presidents eventually elected (Bozize, Kagame, 
Kabila, Nkurunziza, Déby and Sassou Nguesso) had previously led battal-
ions in the regular army or in a rebel movement (or both) before entering 
the electoral campaign. Five of them were incumbents, accused by their 
challengers of confiscating public equipment and staff to reinforce their 
supremacy in the contest. The imbalance observed in the media thus often 
reflected the disproportion in the campaign means mobilized by candidates.  

Campaign strategies also heavily influence the tone of the media cover-
age, for instance when the political candidates are using inflammatory argu-
ments. In the DRC in 2006, when journalists were accused of spreading 
xenophobia or directly attacking the honour of particular candidates, they 
often defended themselves by saying that they were just channelling the 
politicians’ addresses. Indeed, the tensions resulting from the programmes 
broadcast or the papers published were not so much due to journalists 
themselves as to the politicians who were given a voice. Media outlet owners 
also blamed shortcomings on the lack of professionalism of young media 



���  22 Marie-Soleil Frère ���  
 

professionals, who were judged unable to properly moderate political de-
bates. Taking them at their word, the HAM decided, in the middle of the 
campaign, to suspend the politicians from media access rather than to 
sanction the media or the journalists themselves.  

In 2005 in the CAR, the HCC had also noted that “some candidates, 
including party leaders, [had] started using their allocated airtime to voice 
abuse, diatribes and hateful comments unworthy of a public representative”. 
It also warned that, in case of a second offence, the HCC “would unfortu-
nately be compelled to suspend the slots allocated to offenders in the public 
media”.16 And indeed, a few days later, the HCC carried out its threats and 
prohibited some political parties’ spokespeople from access to media. 

This issue is tied to the lack of substance of political programmes and 
parties. Many studies put forward the weakness of African political parties, 
centred around a “big man”, as well as their ethnic or regional foundation 
(Basedau, Erdmann and Mehler 2007). In these post-conflict countries, the 
contending political parties are often one of three kinds: former single par-
ties accustomed to one-party rule; former armed rebel movements hastily 
converted into a political party; or opportunistic initiatives set up to serve 
personal ambitions and limited to a few members in the capital. The cam-
paigns are often based on the rejection of the other, the threat of a return to 
war, or untruthful promises, arguments that journalists and the media end 
up relaying, sometimes involuntarily. 

Confusion between Information and Communication 
The electoral coverage by the media in Central Africa is strongly influenced 
by a widespread professional practice: concealed advertorials. The words 
gombo (in Chad), camora (in Congo-Brazzaville), coupage (in the DRC) and giti 
(in Rwanda) refer to the amount of money journalists receive from organiz-
ers to cover an event, or from any source of information that wishes to be 
quoted. Thus, interviewing a candidate, covering another’s rally, or reporting 
on a civil society organization that supports yet another candidate, are op-
portunities for journalists to obtain financial rewards from their source of 
information. Reports based on this kind of deal are always presented to the 
public as news reports, and not as advertorials, although they always praise 
the “donor”. These deals may provide great financial help to fragile media 
and ensure that impoverished journalists are paid. But they also dupe the 
audience and violate the codes of ethics adopted by the journalists in the 
countries under consideration.  

                                                 
16  High Council for Communications, declaration dated 15 April 2005. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 23
 
���  

 

The only media among those we have studied which do not practice 
“rewarded journalism” are those financed by foreign donors (for instance, 
Radio Okapi and Le Journal du Citoyen in the DRC, Radio Ndeke Luka in the 
CAR, and Radio Isanganiro in Burundi), all of which pay their staff suffi-
cient salaries. Indeed, a journalist from Radio Okapi earns around 800 USD, 
while a radio reporter in a private Congolese station makes between 80 USD 
and nothing at all!  

Years of a single-party system followed by armed conflicts have nur-
tured this type of behaviour. Indeed, for decades, African journalists have 
been considered first and foremost “channels” through which to communi-
cate rather than news professionals whose mission it is to collect, select, 
crosscheck and diffuse facts independently. After independence, journalists 
in Central Africa have been continuously used to serve the country’s na-
tional unity and development plans. More recently, they have been finan-
cially rewarded, by donors and international NGOs, for disseminating 
“peace-building” programmes or papers. This practice of a “paid-by-the-
source” type of “journalism” is so common that many political figures only 
perceive journalists as mouthpieces, who are to be paid for channelling 
ready-made information. In such a context, equal access and balance are 
replaced by the potential balance of the gombos, camoras, gitis and coupages from 
the different campaigners.  

Opportunities in the Twenty-first Century 
The coverage of the post-conflict elections in Central African countries 
shows a number of shortcomings which explain the gap between the me-
dia’s ideal role in democracy-building and the one they actually played. Nev-
ertheless, despite the difficulties arising from the nine obstacles described 
above, some very positive trends and experiments have to be mentioned, as 
in each country segments of the media greatly contributed to creating a 
space for a pluralist political debate before the elections.  

First, it should be recalled that never before have there been so many 
media outlets in Central Africa, and never before have they been so diversi-
fied or enjoyed such freedom of expression. Despite an unstable context 
and a decade of widespread violence, hundreds of newspapers, radio and 
television stations are now operational throughout the region. Elections 
were an opportunity to observe the extent to which the public space had 
opened up to critical discussion and contradictory opinions, breaking off the 
previous single-party unanimity.  

Second, most media outlets understand how communication technolo-
gies could give them unprecedented opportunities to gather and diffuse 



���  24 Marie-Soleil Frère ���  
 

information: Mobile phones and the Internet have revolutionized the circu-
lation of information and increased the possibilities for isolated journalists 
to access information and communicate with fellow journalists (Frère 
2009a). Radio Okapi, for instance, had set up a system to collect results via 
SMS. After the first round of elections in 2006, the radio drew up a compi-
lation (on the basis of approximately 10 per cent of polling stations) and 
announced moderate and confirmed trends while partisan television stations 
on both sides were already announcing the victory of their party, preparing 
minds to distrust and defy official results. “We played a really essential role 
in that regard,” says the former project manager of Radio Okapi. “I am 
certain that Radio Okapi prevented more violence.”17 

In Chad in 2001, with the support of the International Organisation of 
La Francophonie, newspapers were equipped with mobile phones (still rare 
at the time), and they could despatch their reporters to several towns in the 
provinces to follow voting operations and communicate information to a 
central newsroom in N’Djamena. These correspondents denounced many 
technical shortcomings and irregularities: polling stations that lacked ballot 
papers; voters with several voting cards; polling stations that did not use 
indelible ink; places where military personnel voted several times without 
their identity being checked; places where polling station officials were 
threatened by soldiers; places where opposition members, who were meant 
to participate in monitoring voting operations, were prevented from taking 
part in the election procedure; etc. The media thus had enough data to doc-
ument the fact that the elections were flawed. In the CAR, thanks to the 
United Nations Development Programme (UNDP), 17 journalists were also 
sent into the provinces, equipped with communication tools to remain in 
contact with Bangui. Those correspondents were responsible for monitoring 
vote-counting in as many polling stations as they could before sending the 
data to a central newsroom. The media could then compare their results 
with those published by the Electoral Commission, whose neutrality was 
contested. Certain technologies therefore greatly helped to reinforce the 
ability of the media to report on the transparency of the process.  

Third, professional solidarity undeniably reinforced the media’s capaci-
ties to face up to the elections. Knowing they lacked the means to cover the 
2005 elections independently from one another, the Burundian media out-
lets gathered in a “synergy”, an editorial coordination project that ensured 
them the capacities to cover the elections. Eleven media outlets created a 
joint newsroom in Bujumbura and established a pool of 116 journalists that 

                                                 
17  Yves Laplume, former project manager for Radio Okapi, personal interview, Lau-

sanne, November 2009. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 25
 
���  

 

could spread all over the country and send regular reports to the central 
newsroom. All radio stations could then broadcast simultaneous daily news-
casts with information coming from all the main towns in the country. This 
experiment in joint electoral coverage and broadcasting increased the power 
of the media to control the electoral process in regions where fraud could 
have been suspected and helped to guarantee the credibility of the electoral 
process. The media synergy also played an important role in encouraging 
turnout on election day, although reports on the security situation were 
alarming. As the International Crisis Group noted,  

on the eve of the elections, fear was at its highest in several towns in 
the country […]. On election day, people did not turn out to vote in 
large numbers. But as time passed, they did make their way to the 
polling stations, reassured by the radio news broadcasts which re-
ported on how quietly the elections were unfolding (ICG 2005: 13).  

The synergy also proved very useful to the electoral administration, facili-
tating communications with the polling stations as well as with voters. For 
instance, during the local community elections, the head of the Commission 
Electorale Nationale Indépendante (CENI) used the synergy newscast to 
inform his colleagues that the closure of the polling stations would be de-
layed by a few hours.18  

Other joint professional initiatives have consolidated solidarity within 
the media sector: the adoption of codes of conduct before elections, the 
involvement of self-regulation authorities in media monitoring, and the joint 
denunciation of press freedom violations have all reinforced the sense of a 
common professional belonging and enabled the media to consolidate their 
autonomy from politicians. Wars and conflicts had generally paralysed the 
professional associations and often led to profound divisions between 
members, depending on the “side” each one chose during the conflict. But 
peace and the electoral process have brought new opportunities for journal-
ists to meet and work together. Many professional associations and organi-
zations came back to life to launch projects to strengthen professional soli-
darity, consolidate self-regulation, train journalists and defend the freedom 
of the press and the rights of media professionals. 

In some countries, however, such as Congo-Brazzaville, joint profes-
sional initiatives were difficult to initiate, given the strong competition be-

                                                 
18  For the next election, in 2010, another media synergy was set up. It included more 

media outlets and cost about five times more (more than 1 million USD, instead of 
less than 200,000 USD, in 2005). Relations between the media, the electoral com-
mission and the political parties were quite tense, and the overall assessment was 
less convincing. 



���  26 Marie-Soleil Frère ���  
 

tween heavily politicized media outlets. When political allegiances outweigh 
professional identity, journalists are the mouthpieces of politicians before 
being journalists, a hindrance to professional solidarity. 

Fourth, even if the relationship between the media and the regulatory 
body has not always been friendly during those elections, the creation of 
communications regulatory authorities was in itself a positive evolution. 
Even though they were accused of having acted favourably toward the in-
cumbent president, the HAM in the DRC and the HCC in the CAR obvi-
ously played a major part in monitoring and regulating the media during the 
post-conflict elections in a context of very high political tensions, with can-
didates and spokespersons using xenophobic arguments and personal in-
sults. If those institutions need to consolidate their autonomy and become 
more professional, most of the private media are now convinced of the 
usefulness of a regulatory body. 

Last, these elections have brought the international community to turn 
its attention to the media sector and to acknowledge the journalists as key 
players in ensuring peaceful elections. The international community’s com-
mitment to supporting the media was not the same everywhere: The greater 
the former’s involvement in the peace process and in the financing of elec-
tions, the greater its tendency to support the media, as was the case in the 
DRC and Burundi.19 In countries where the national authorities controlled 
the organization of elections (Congo-Brazzaville, Chad, Rwanda), fewer 
efforts have been made by foreign donors to strengthen journalists’ capaci-
ties, though vigilant media risked facing as many (and maybe more) obsta-
cles there. Though donor support has been essential for the completion of 
many projects with positive repercussions (such as the above media “syner-
gies”), the major drawbacks to this support are that it is short-lived and 
strictly centred on the elections themselves. The media thus risk finding 
themselves unable to pursue their work after the polls close and fail to give 
citizens the information they need to participate in the monitoring and con-
trol of the people they have elected.  

Conclusion 
The nine major obstacles and the five positive aspects identified while ob-
serving the work of journalists during those elections were obviously rooted 
in the post-conflict positions of those six countries. Nevertheless, the situa-
tion has not changed much since, even though the specifically defined 

                                                 
19  In the DRC, donor support for the media sector reached at least 43 million EUR 

between 2004 and 2007, during the end of the transition and the electoral process. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 27
 
���  

 

“post-conflict” period is over. And most of the issues described above are 
still relevant as those countries have already organized their second elections 
after the war (Burundi, CAR, Rwanda, Congo-Brazzaville) or are about to 
do so (DRC). So, are the media on the right path that could lead them closer 
to the international standards of “good journalism”? Are they progressing in 
filling the gap between the role they are expected to play in theory and what 
they are actually doing in “emerging electoral democracies”? 

Our conclusion is that the contribution of the media to democratic 
consolidation in those six countries can be assessed optimistically or pessi-
mistically, just like the electoral process itself. Indeed, distinct trends have 
emerged regarding elections on the African continent, their quality and their 
impact on state-building, leading to positive or negative assessments (Van de 
Walle 2009: 151).  

Regarding the evolution of electoral democracy in Africa in general, 20 
years after the political liberalization one has to acknowledge that only a 
limited number of countries (e.g. Mali, Benin, Senegal) were able to organize 
regular elections without any violent interruptions. Military coups and civil 
wars often disturbed the normal electoral calendar (e.g. in Niger, Côte 
d’Ivoire, Mauritania). And where conflicts did not break out, the ruling au-
thorities stuck to a “minimal” notion of democratic consolidation, holding 
regular, pluralist elections, while also establishing mechanisms to control the 
political opposition (e.g. Cameroon, Burkina Faso, Togo). Most of these 
regimes evolved into what have been termed “electoral authoritarianisms” 
(Schedler 2006).  

In observing these evolutions, the pessimist perceives elections as a 
mechanism which merely serves as a semblance of democracy in regimes 
characterized by clientelism, weak institutions and mediocre economic 
growth. The optimist, however, claims that the regular holding of pluralist 
and free elections, even in unfavourable circumstances, can help consolidate 
democracy and reinforce a sense of citizenship and civic freedoms. In this 
sense, elections would not only be a component and indicator of democracy, 
but also a factor of democratization, since each new election would 
strengthen and develop civil awareness (Lindberg 2006: 20). If rulers manip-
ulate the ballot, perpetrate fraud and threaten voters, they will now be 
forced to deny these manipulations and recognize that they constitute 
anomalies. In that way, they will contribute to legitimizing the principle of 
free elections. 

The same conclusion can be applied to the evolution of the media sec-
tor regarding its role in building electoral democracy in Central Africa. 

After 20 years of liberalization, very few media outlets aside from the 
ones supported by the international community and foreign NGOs have 



���  28 Marie-Soleil Frère ���  
 

been able to develop into powerful tools that can altogether inform the 
citizens fully, honestly and rigorously; monitor the activities of public and 
private actors on behalf of citizens; and serve as a platform for society’s 
various components. Given the obstacles described above, most of the re-
gion’s media outlets are still far from the theoretical model, a fact that could 
lead as easily to a pessimistic view as it could to an optimistic view.  

Pessimists might argue over whether Central African media are not 
merely, like the elections themselves, gimmicks in the “democracy kit” – 
unsuited to the context, and perhaps even dangerous arsonists who maintain 
perverse relations with governments and political actors. Indeed, the diffi-
culties which countries in the region have in generating (without foreign aid) 
the economic and political conditions necessary for the development of 
professional media seem widespread. For pessimists, the media, as they 
currently stand, are at worst instruments at the service of political ambitions, 
and at best impotent voices addressing citizens who have no power. Just like 
elections, they contribute to a façade that rulers can use to show the outside 
world their commitment to democracy: They are indeed a part of an “au-
thoritarian liberal media environment” where private media actually exist but 
are incapable of helping a real public sphere to emerge. 

But optimists will argue that, just as any election can be seen as an op-
portunity for democratic principles to reinforce themselves, each newspaper, 
radio station and television station is a voice that helps reinforce the free-
dom of expression. Paradoxically, even abuses committed by the media can 
contribute to democracy as long as they are identified, denounced and pun-
ished by the entire profession as having violated the principles guiding the 
responsible exercise of the freedom of the press. For optimists, regardless of 
their shortcomings, the media’s contribution to the creation of a pluralist 
public space and to the anchoring of citizenship is in itself a huge step for-
ward in Central Africa, one that is indeed irreversible. 

References 
Article 19 (1994), Guidelines for Election Broadcasting in Transitional Democracies, 

London: Article 19, online: <www.article19.org/data/files/pdfs/tools/ 
electionbroadcastingtrans.pdf> (18 January 2011). 

Basedau, Matthias, Gero Erdmann and Andreas Mehler (2007), Votes, Money 
and Violence. Political Parties and Elections in Sub-Saharan Africa, Uppsala: 
Nordiska Afrikainstitutet. 

CEMPC (Centre d’Ecoute et de Monitoring de la Presse Congolaise) 
(2006a), Rapport d’observation de la couverture de la campagne électorale pour les 
élections présidentielles et législatives du 30 juillet 2006, Kinshasa: HAM, Au-
gust. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 29
 
���  

 

CEMPC (Centre d’Ecoute et de Monitoring de la Presse Congolaise) 
(2006b), Rapport d’observation et d’analyse: audiovisuel et presse écrite, 
Kinshasa: HAM, October. 

Chrétien, Jean-Pierre (ed.) (1995), Rwanda. Les médias du génocide, Paris: Kar-
thala. 

Commonwealth Broadcasting Association (CBA) (2001), Commonwealth Elec-
tion Broadcasting Guidelines, published for the Commonwealth Secretariat, 
available on <www.cba.org.uk/Resources/publications> (9 June 2011). 

De Villers, Gauthier (2009), République démocratique du Congo. De la guerre aux 
élections. L’ascension de Joseph Kabila et la naissance de la Troisième République, 
Coll. Cahiers Africains, 75, Paris/Tervueren: L’Harmattan/Musée 
Royal de l’Afrique Centrale. 

EISA (Electoral Institute for the Sustainability of Democracy in Africa) 
(2006), Observer Mission Report: D.R. Congo, Presidential, Parliamentary and 
Provincial Elections, Johannesburg: EISA. 

FIDH (Fédération Internationale des Droits de l’Homme) (2002), Elections en 
trompe l’œil au Congo Brazzaville, Paris: FIDH 

Frère, Marie-Soleil (2007), The Media and Conflicts in Central Africa, Boulder: 
Lynne Rienner Publishers. 

Frère, Marie-Soleil (2009a), News Media Use of ICTs amidst War, Violence 
and Political Turmoil in the Central African Great Lakes, in: Okoth 
Fred Mudhai, Wisdom J. Tettey and Fackson Banda (eds.), African Me-
dia and the Digital Public Sphere, Basingstoke: Palgrave MacMillan, 223-
238. 

Frère, Marie-Soleil (2009b), After the Hate Media: Regulation in the DRC, 
Burundi and Rwanda, in: Global Media and Communications, 5, 3, 327-352. 

Gakosso, Jean-Claude (1997), La nouvelle presse congolaise. Du goulag à l’agora, 
Paris: L’Harmattan. 

Howard, Ross (2005), Media and Elections: An Elections Reporting Handbook, 
Vancouver: IMPACS. 

ICG (International Crisis Group) (2005), Élections au Burundi: Reconfiguration 
radicale du paysage politique, Brussels/Nairobi. 

JED (Journaliste En Danger) (1998-2007), Annual Reports, Kinshasa. 
JED (Journaliste En Danger) (2006a), La liberté de la presse en période électorale. 

Assassinats, agressions, menaces, expulsions, destructions, propagandes, procès bi-
dons et dérapages dans les médias, November, Kinshasa. 

JED (Journaliste En Danger) (2006b), Les règles de sécurité du journaliste 
pendant la période électorale, in: La Référence Plus, 3777, September, 
2006, 14. 

Kaburahe, Antoine (2002), Burundi. La mémoire blessée, Bruxelles: La Longue 
Vue. 



���  30 Marie-Soleil Frère ���  
 

Lange, Bernd-Peter, and Ward David (eds.) (2004), The Media and Elections: A 
Handbook and Comparative Study, London: Lawrence Erlbaum Associates 
Publishers. 

Lindberg, Staffan (2006), Democracy and Elections in Africa, Baltimore: Johns 
Hopkins University Press. 

Marthoz, Jean-Paul (ed.) (2000), Election Reporting Handbook, Brussels: Inter-
national Federation of Journalists. 

MOE-UE (Mission d’Observation Electorale de l’Union Européenne) 
(2002), Congo. Election présidentielle 10 mars 2002. Rapport final, Brazzaville. 

MOE-UE (Mission d’Observation Electorale de l’Union Européenne) 
(2003), Rwanda. Elections présidentielles (25 août 2003) et élections législatives 
(29 et 30 septembre, 2 octobre 2003). Rapport final, Kigali. 

MOE-UE (Mission d’Observation Electorale de l’Union Européenne) 
(2005), Elections législatives 2005. Rapport final, Bujumbura. 

Nyamnjoh, Francis B. (2005), Africa’s Media, Democracy and the Politics of Be-
longing, London: Zed Books. 

Orme, Bill (2010), Broadcasting in UN Blue: The Unexamined Past and Uncertain 
Future of Peacekeeping Radio, Washington DC: Center for International 
Media Assistance/New Endowment for Democracy. 

Palmans, Eva (2008), Médias et politique en situation de crise: Le cas du Burundi, 
Doctoral Thesis in Language and Literature, University of Antwerp. 

Perret, Thierry (2005), Le temps des journalistes. L’invention de la presse en Afrique 
francophone, Paris: Karthala. 

Putzel, James, and Joost Van der Zwan (2005), Why Templates for Media Devel-
opment Do Not Work in Crisis States: Defining and Understanding Media De-
velopment Strategies in Post-War and Crisis States, London: The London 
School of Economics and Political Science. 

Quantin, Patrick (1998), Pour une analyse comparative des élections afri-
caines, in: Politique Africaine, 69, March, 12-28. 

Quantin, Patrick (2009), Entre déconnexion et réduction: L’étude des élec-
tions et des partis, in: Mamoudou Gazibo and Céline Thiriot (eds.), Le 
politique en Afrique. Etat des débats et pistes de recherche, Paris: Karthala. 

Schedler, Andreas (ed.) (2006), Electoral Authoritarianism: The Dynamics of Un-
free Competition, Boulder: Lynne Rienner Publishers. 

Sisk, Timothy D., and Andrew Reynolds (eds.) (1998), Elections and Conflict 
Management in Africa, Washington: United States Institute of Peace 
Press. 

Schnellinger, Lisa (2001), Free and Fair: A Journalist’s Guide to Improve Election 
Reporting in Emerging Democracies, Washington DC: International Center 
for Journalists. 



���  Post-Conflict Elections and the Media in Central Africa 31
 
���  

 

Thompson, Alan (ed.) (2007), The Media and the Rwanda Genocide, Pluto Press: 
London. 

Tozzo, Emile (2005), La réforme des médias publics en Afrique: servir le 
gouvernement ou le citoyen?, in: Politique Africaine, 97, March, 99-115. 

Vallings, Claire (2005), DFID Electoral Assistance in Fragile States, paper, 
June, cited in: Charlotte Vaillant, Ann Condy, Pierre Robert and 
Georges Tshionza (2009), Country Programme Evaluation: DRC, Evalua-
tion Report Ev704, London: Department for International Develop-
ment.  

Van De Walle, Nicolas (2009), Démocratisation en Afrique: un bilan cri-
tique, in: Mamadou Gazibo and Céline Thiriot (eds.), Le politique en 
Afrique. Etat des débats et pistes de recherche, Paris: Karthala. 

Willame, Jean-Claude (2007), Les “faiseurs de paix” au Congo: Gestion d’une crise 
internationale dans un Etat sous tutelle, Brussels: Editions Complexe. 

 
 
Wahlberichterstattung in Post-Konflikt-Phasen:  
Herausforderungen für die Medien in Zentralafrika 
In den letzten zehn Jahren wurden in sechs zentralafrikanischen Ländern, 
die sich in einer Post-Konflikt-Phase befanden, Wahlen abgehalten. Die 
Wahlgänge in Burundi (2005), der Zentralafrikanischen Republik (2005), der 
Demokratischen Republik Kongo (2006), Kongo-Brazzaville (2002, 2007), 
dem Tschad (1996, 2001, 2006) und Ruanda (2003) waren entscheidend für 
die Friedenskonsolidierung. Einige dieser Wahlen wurden von der internatio-
nalen Gemeinschaft umfassend unterstützt und überwacht, denn sie wurden 
als letzte Stufe des Friedensprozesses und erster Schritt hin zu einer reprä-
sentativen politischen Ordnung angesehen. Den Medien wurde eine wich-
tige Rolle zur Unterstützung dieser Wahlen zugeschrieben, sowohl in Bezug 
auf die Information der Bürger, damit diese eine auf Kenntnissen beruhende 
Entscheidung treffen könnten, als auch auf die Überwachung der Organisa-
tion der Wahlen durch die Verwaltung. Dieser Beitrag versucht, die vielen 
Herausforderungen zu zeigen, denen sich die Medien bei der Wahlbericht-
erstattung ausgesetzt sahen. In einer Situation starker politischer Spannung, 
in der die Kandidaten häufig ehemalige Kriegsteilnehmer sind, die ihre Waf-
fen nur für den Wahlgang niedergelegt haben, operieren die Medien in ei-
nem Umfeld, das durch Unsicherheit und wirtschaftliche Zerstörung ge-
kennzeichnet ist. Ihre Arbeit leidet unter der mangelhaften Infrastruktur, 
ihrer ungenügenden Ausrüstung und nicht ausreichend qualifizierten Mitar-
beitern. Angesichts dieser Unzulänglichkeiten ist fraglich, ob die Medien in 
Zentralafrika wirklich als Instrumente der Demokratisierung angesehen 
werden können oder (wie auch „freie und faire“ Wahlen, Mehrparteiensys-



���  32 Marie-Soleil Frère ���  
 

tem und Pressefreiheit) eher als ein Element aus dem „Peacebuilding-Bau-
satz“ ohne wirkliche Bedeutung für die demokratische Einstellung der Elite 
oder die politische Partizipation der Bevölkerung. 

Schlagwörter: Zentralafrika, Burundi, Kongo (Brazzaville), Kongo (Kinshasa), 
Ruanda, Tschad, Zentralafrikanische Republik, Wahl/Abstimmung, Nachkon-
fliktphase, Verhältnis Politik – Medien, Informationszugang 




