First Online

Using design-based research to explore the influence of context in promoting pedagogical reform

von Rhonda Di Biase

DOI: The DOI will be added when the issue is published.

Many developing countries are seeking to improve the quality of education by promoting the use of learner-centred pedagogy as part of system-wide reform. Yet numerous studies reveal a gap between what is envisaged in policy and what happens in practice and the inherent limitations of uncritical adoption of 'best practice' from elsewhere into local contexts. Therefore design-based research (DBR), as an interventionist approach, was selected to investigate the conditions under which the innovation of learner-centred education can be implemented in the authentic setting of a Maldivian island school. The paper elaborates the rationale underpinning this choice and a discussion of the defining features of DBR as they applied in this study: acknowledging the importance of context; facilitating collaboration between researcher and participants; and attending to a theoretical output of the research. The participatory approach which underpinned how DBR was utilised in the study and its implications for enhancing the context-appropriateness of and teachers' engagement with the reforms are also discussed. In doing so, the paper illustrates the ways in which the defining features of DBR respond to the call for better attention to context as a means for facilitating greater success of global reform efforts.

 

 


vorveröffentlicht am 13.08.2020

zur Veröffentlichung vorgesehen in Ausgabe 2 (2020)

 

 

Entwicklung von Gestaltungsprinzipien zur Förderung inter-kultureller Lehrkompetenz

von Michèle Collenberg

DOI: The DOI will be added when the issue is published.

Lehrpersonen benötigen immer häufiger interkulturelle Lehrkompetenzen, um mit der zunehmenden ethnisch-kulturellen Heterogenität der Lernenden in ihren Klassen umgehen zu können. Der Artikel basiert auf einer Untersuchung, in der mit einem Design-Based Research-Ansatz eine innovative Lernumgebung für die Förderung interkultureller Lehrkompetenz in der universitären Lehrerbildung entwickelt wurde. Der Fokus des Artikels liegt auf der Reflexion des Evaluationsprozesses, wobei die Entwicklung der ursprünglichen vorläufigen Gestaltungsannahmen über zwei Evaluationszyklen hinweg zu Gestaltungsprinzipien näher aufgezeigt wird.

 

 

 


vorveröffentlicht am 19.08.2020

zur Veröffentlichung vorgesehen in Ausgabe 2 (2020)